header

مقدمه اصول فقه (1401-1402) - جلسه 67

مقدمه اصول فقه (1401-1402)

ماذکرناه بعد سرد ادلة القائلین بالصحیح جار علی ادلة القائلین بالاعم. اشکال عام روش شناسانه بر سلوک طرفین در مساله.
تمسک به تبادر، صحت سلب، عدم صحت تقسیم و عدم کون الاستعمال علامة للحقیقة از ادله قائلان به صحیح و تمسک به تبادر، عدم صحت سلب، صحت تقسیم و استعمال از ادله قائلان به اعم هیچ کدام به سندی معتبر مستند نیست.
این اشکال در سایر موارد هم وارد است.ناموجّه بودن دفاع از تبادر.
کلام سید محمد باقر صدر و نقد آن: (خلاصه کلام)
1. گاه فرض را بر عدم ثبوت حقیقت شرعیه به وضع می‌دانیم.
2. بر فرض ثبوت حقیقت شرعیه به وضع تعیّنی
3. بر فرض ثبوت حقیقت شرعیه به وضع تعیینی
بنا بر فرض اول باید اعمی شد. بنا بر فرض دوم وضع برای اعم رجحان دارد.
بنا بر فرض سوم احراز نوع وضع مشکل است گرچه ارجح اعم بودن است چون برای صحیح با عنوان صحیح که محتمل نیست و برای واقع صحیح هم ثابت نیست و مناسب با غرض واضع هم نیست، پس مطلقا اعمی می‌شویم.

فقه هنر (1400-1402) - جلسه 39

فقه هنر
مجسمه سازی و نقاشی
فیلم
پرتره
سردیس و ...
ادامه نقل و نقد کلام شیخ انصاری
نقاشی و مجسمه سازی بخشی از صورت
حکم نگهداری نقاشی و مجسمه حرام
وجوه حرمت
وجوه جواز
نظر نهایی شیخ بر جواز
گفتگو از مرجعیت عرف در تطبیق مفاهیم بر مصادیق

مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 11

مقدمه اصول فقه (1402-1403)

جمع بندی از روایات ظهر و بطن
1. بخشی از آن ها منطبق با توسعه در مصادیق معنا است مثل آیه 3 سوره مائده وآیه اطعام و تفسیر آیات به ولایت رجال
قضای تفث مجاز یا حقیقت می‌شود در استنباط بهره برد اگر توسیع به حجت معتبر باشد. ربطی به استعمال در بیش از یک معنا ندارد.
2. برخی روایات که اشارات و لطائف قرار می‌دهد از جنس تصدیق است، خارج از بحث است که دلالت تصوری است، به کار استنباط نیز می‌آید.