header

هدایت تحصیلی - لاریجان رینه - جلسه 1

اقرب الناس الی رسول لله در موقف قیامت
روحانیت امانت دار و اوفا بالعهد

مقدمه اصول فقه (1401-1402) - جلسه 86

مقدمه اصول فقه (1401-1402)

برخی روایات دال بر تفسیر بیع در آیه به فعل معامل و متعامل (البته این دلالت فارغ از فضای خود آیه است)
برخی روایات دال بر تفسیر تجارة عن تراض به فعل طرفین معامله.
برخی روایات دال بر تفسیر العقود در آیه به سبب و عقد.
نتیجه: مراد از عناوین مأخوذ در ادله امضاء یا منع همان دو مرحله ای است که طرفین معامله انجام می‌دهند.
مانع برای جریان نزاع صحیحی و اعمی منتفی است و نزاع جاری می‌شود.
می‌توان به ادله معاملات برای رفع شک در سبب و مسبب تمسک نمود.
1. در آیه احل الله البیع احتمال بودن آن از ادامه قول معترضین وجود دارد.
2. تمسک به اطلاق در آیه احل الله البیع مانع خاص دارد . آن بودن قائل در مقام بیان نفی مماثلت است نه بیشتر.

مقدمه اصول فقه (1401-1402) - جلسه 99

مقدمه اصول فقه (1401-1402)

تأسیس، جعل به اثبات و جعل سببیت و امثال آن - الّا فی ما اقیم الدلیل علیه - روش شارع نیست.کار او امضا و احیاناً تخطئه است پس استصحاب عدم سببیت نداریم چون سببیت نداریم.
تتبع در روایات و نگاه به عناوین ادله نیز همین را می‌رساند.
باب جعل فلان و بهمان نیست اما باب تحریم فلان و عدم جواز فلان و... هست.
پس اصل عدم اعتبار ما شک فی اعتباره معارض به اصل‌ی معتبر و مخالف نیست. جریان استصحاب در کلی و استنتاج از آن برای مورد خاص مثبِت نیست، زیرا استنتاج نیز کلی است، هر چند کار مورد را اصلاح می‌کند....
حق به جانب قائلان به صحت است.
اقسام دخل شیء وجودی یا عدمی در مأموربه:
1. به نحو جزئیت 2. به نحو شرطیت 3. غیر جزء و شرط
بلکه مؤثر در تشخص،تعین و امتیاز 4. به نحو ظرف و مظروف

مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 8

مقدمه اصول فقه (1402-1403)

توجیه برخی فقها و حکما نسبت به لایه های قرآن - قرآن سفره ای است که در آن غذای هر قوم هست - بطون مشیر به اصول مراتب کمالیه نفوس بشر است.حکایت سید حکیم.
روایات کتاب الله علی اربعة اشیاء و نکته تعبیر به اشیاء.
تاکید عدیدی از روایات بر فرا زمان و فرا مکان بودن قرآن.