استصحاب - ادله و تنبیهات (94-95) - جلسه 86
بیان کلی قسم چهارم
در کلمات محقق خویی و ایروانی و آقای مرتضی حایری
قواعد فقه جزا (1401) - جلسه 3
ادامه گفتگو از قاعده هفتم
بیان رای مختار و نقد آرای مخالف
توضیح حکم حکومتی
توضیح قانون
رابطه قانون با حکم حکومی
تفسیر قرآن کریم(1401-1402) - جلسه 9
اسم در لغت و عرف به معنای لفظ موضوع برای مسمّی است و از این جهت ابهام ندارد. اما در ترکیب(بسم الله) ابهام دارد و حداقل سه نظر در آن هست:1. زاید است 2. به معنای مصدر مزید فیه یعنی"تسمیه" است 3. به معنای ذات و مسمّی است.
نقد نظر اول:حمل برزاید اگر اصل آن را نسبت به قرآن بپذیریم نیازمند دلیل است و چنین دلیلی در اینجا وجود ندارد.
چرا توهم زیادت اسم شده است؟چون قایل فکر کرده اسم منشأ اثر نیست و نمیتواند مورد حمد و تسبیح واقع شود ولذا در آیاتی مثل سبّح اسم ربک الاعلی و فسبح باسم ربک العظیم هم باید قایل به زیادت اسم باشد!
نظر دوم:نیز دلیل میطلبد! شاید طرف مثل ابدأ در تقدیر یا نیت گرفته و مناسب دیده که اسم به معنای تسمیه باشد.
نظر سوم:باید دید منظور قائلان چیست؟ برخی با توجه به ظاهر این نظر، این نظر را نقد کردهاند. نقودی را شیخ طوسی بر این نظر وارد کرده است.(تفسیر تبیان 26/1)
داوری: به نظر میرسد نباید این نظر را آن قدر سخیف دانست که شیخ طوسی فرض کرده است!یا برخی دیگر.
(تفسیر القرآن الکریم75/1 و المنار 40/1)
نقل روایتی در این باره/کلام المیزان درباره اسم/دو اطلاق برای اسم.
هدایت تحصیلی - لاریجان رینه - جلسه 1
اقرب الناس الی رسول لله در موقف قیامت
روحانیت امانت دار و اوفا بالعهد