فقه هنر (1400-1402) - جلسه 43
جلسه چهل و سوم 1400-1402
جلسه بیستم 1401-1402
روایات مربوط به مجسمه سازی و نقاشی در چهارگروه جای میگیرد
گروه اول (بیش از 9 روایت) : به حسب برخی استظهارات دلالت بر منع دارد مطلقا
البته از مجموع این روایات روایتی با سند معتبر و دلالتی روشن بدست نمیآید
حتی برمبنای استفاضه و تجابر نیز نمیتوان به سندی دست یافت
ضمن اینکه در تعارض با دسته های بعد است
اصول فقه - فارابی (1401-1402) - جلسه 14
پردیس فارابی
ارشد
پاسخ به نقد استدلال به آیه و تثبیت دلالت آیه بر برائت
استمداد از سیاق آیه یا آیات دیگر دراینباره
تمامیت دلالت آیه بر برائت
استدلال به حدیث رفع
مباحث مطرح در اطراف حدیث
سند و صدور حدیث
متن حدیث
مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 81
ما یظهر عند نهایة الشوط - رأی اول مطبوع و قابل قبول است در برخی موارد نه همه موارد.آن جا که معنا واقعاً واحد است حقیقی است و داعی امری خارج از معنا است و معنای حقیقی را میتوان اراده کرد.
اما در برخی موارد مثل استعمال صیغه در تعجیز و تهدید پیاده نمیشود به این که گفته شود صیغه در این موارد «لانشاء الطلب حقیقة» هست لکن به داعی کذا اصلاً انشاء طلب نیست بلکه ظاهر صیغه اظهار طلب است لکن طلبی در کار نیست.
پس در این موارد نظر دوم صحیح باشد هر چند نظر سوم مطلاقا قابل قبول نیست.فتأمل.
1-2-2. مفاد صیغه: ان الصیغة حقیقیة فی الوجوب - اقوال - لایبعد کونها حقیقیة فی الوجوب به دلیل: 1. تبادر
فقه العروة - اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 1
متن درسی فقه العروه سال دوم