header

فقه هنر (1400-1402) - جلسه 38

جلسه سی‌ و هشتم 1400-1402
جلسه پانزدهم 1401-1402
نقاشی
عکاسی
مجسمه سازی
سینما
هنر های تجسمی
فیلم
و ...
ادامه کلام شیخ انصاری در مساله
ایشان میفرماید از حکمت مورد اشاره ممکن است استظهار کنیم که حرمت اختصاص به نقاشی یا مجسمه سازی ذی روح دارد لکن بر استظهار از حکمت باقی نمی ماند هرچند حرمت را به همین دو مورد اختصاص میدهد.
و نقاشی یا ساخت مجسمه غیر ذی روح را به دلیل اصل اباحه و معتبره محمد بن مسلم جایز میشمارد.
در مقابل کسانی که نقاشی و مجسمه غیر ذی روح را هم حرام میدانند یا نقاشی آن را جایز و مجسمه آن را حرام!
ایشان فرضی که قصد حکایت نباشد مطلقا جایز میداند.
البته قصد حکایت غیر از قصد تشبه به خالق است.
معیار در صدق نقاشی یا مجسمه کامل را عرف میشمارد. و در صورتی که نقاشی و مجسمه ناقص باشد حرام نمیشمارد.
مگر آنکه بخشی از جسم و بدن حیوان منوی باشد مثلا انسانی را نقاشی کند در حالی که نشسته است.
حکم سردیس و پرتره

خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 29

خارج فقه القضاء (1401-1402)

عدم حضور حجتی متناسب دال بر منع.
تضییق بر معتبره ابن سنان. ان قلت: کلام امام علیه السلام اطلاق دارد و حمل بر غالب نمی‌شود.
قلت: معیار ما در اطلاق اطمینان است و اینجا نیست- این حدیث حتی رزق از بیت المال را نیز می‌گیرد که صحیح نیست(یاخذ من السلطان الرزق دارد). کلام محقق طباطبائی نسبت به این حدیث.
در روایت عمار این معضل نیست لکن بر مبنای ما نمی‌توان از آن اطلاق گرفت - مشکل در سند روایت است.
قید متناسب هم مهم است. بالاخره در مقابل ادله و قواعد عام دال بر حلیت اجرت برای هر عمل محترم باید دلیل متناسب باشد.
قول به جواز علی الاطلاق به مشهور نسبت داده شده است.
تضییق بر وجوه غیر نقلی گذشته: هیچ کدام به وجهی معتبر بر نمی‌گردد یا مخصوص اخذ اجرت از متخاصمین است.