فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403) - جلسه 24
تقلید السیف - تقلید البدنة فی الحج - تقلید العامی المجتهد: جعل اعماله علی رقبة المجتهد پس معنای تقلید اخذ و التزام نیست و الّا به این بر میگردد که مقلِّد فتوای مجتهد را به گردن خود انداخته است! ولی مناسب معنای لغت اول است نه دوم و الّا باید به مجتهد مقلّد گفت نه به عامی.
نتیجه اصطلاح دارج و لغت و عرف این است که تقلید: استناد به قول غیر در مقام عمل است.
محقق خویی نسبت به لزوم تعیین مجتهد در وقت تعدد و اختلاف میفرماید: حجت تخییری معنا ندارد باید احتیاط کرد به دلیل تعارض(در رد محقق حکیم)
واژه تقلید در نص معتبر نیامده است و در روایت احتجاج آمده که این روایت مرسله است.
در مساله عدول و بقاء هم اثری ندارد چون دو مساله مبنای دیگری دارد و تابع معنای تقلید نیست.
ادامه برائت - اصل احتیاط - اصل تخییر (90-91) - جلسه 45
بیان مفاد اخبار من بلغ توسط محقق خراسانی و نائینی
استصحاب - ادله و تنبیهات (94-95) - جلسه 86
بیان کلی قسم چهارم
در کلمات محقق خویی و ایروانی و آقای مرتضی حایری