header

خارج فقه سیاسی (1402-1403) - جلسه 7

ادامه رصد ادله نقلی
استفاده از توقیع معروف اسحاق بن یعقوب
این روایت برای اثبات ولایت مطلقه فقیه استناد شده
دلالت روایت بر این مطلب ناتمام است
چنانکه بر مطلب مورد بحث ما هم دلالتی ندارد
روایت بعدی مقبوله ابن حنظله است
این روایت نیز بر مطلب مورد نظر ما دلالت ندارد

مقدمه اصول فقه (1401-1402) - جلسه 31

مقدمه اصول فقه (1401-1402)

5. بررسی وضعیت استعمال حرف به تنهایی یا با عامل مناسب مثل کتبت بالقلم و کتبت مستعینا بالقلم.
در تعبیر دوم تصریح به چیزی است که بالالتزام از جمله اول استفاده می‌شود.
6. حروف در دلالت بر معنا متوقف بر وقوع در ضمن یک جمله است لکن با وقوعش در جمله، این حروف است که به تنهایی دلالت بر معنای مناسب در جمله می‌کند.
و دلالت به اشتراک نیست. بله معنای حروف از بین معانی که دارد با وقوع در جمله و مناسبات آن تعیین می‌شود.
7. شان حروف تمنی،تحضیض،استفهام و ... مثل سایر حروف در دلالت بر معانی خود است.

پاسخ به پرسش های هفتگی تفسیر (1401-1402) - جلسه 7

پاسخ به پرسش های درس خارج تفسیر قرآن (1401-1402)
نهم آذرماه 1401
جلسه هفتم

خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 50

خارج فقه القضاء (1401-1402)

در دلالت «بغض» بر حرمت و بطلان تأمل است. در اثبات حرمت اخذ اجرت برای اذان نیازمند روایت زید بن علی نیستیم.
در اثبات حرمت اخذ اجرت برای تعلیم قرآن نیازمند هستیم. نسبت به دلالت روایت 3و 4 -که حامل واژه سحت است- از جهت اثبات حرمت و بطلان (ضمان و عدم مالکیت) اختلاف است. اکثر آن را حمل بر حرمت کرده‌اند و در ملکیت آن اختلاف است. شیخ انصاری منافی ملک نمی‌داند ولی برخی آن را ظاهر در غیر ملک می‌دانند.
نظر ما این است که در دلالتش بر حرمت و عدم ملک تامل است به دلیل کلام لغوی ها.
روایت 3و4 ضعف دلالت و سند دارد. روایت 5 دلالت و سند ضعیف است.