قاعده لاضرر و استصحاب (93-94) - جلسه 106
بیان مراد شیخ انصاری از مقتضی در مقابل رافع در کلام محقق خویی
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 54
بررسی ادعای ظهور ادله اذان بر مباشرت - ادعای ظهور توسط صاحب جواهر و محقق خویی و تامل در آن توسط محقق حکیم. به نظر میرسد باید تامل کرد مخصوصا با توجه به اکتفاء به اذان غیر در صورت شنیدن صوت چه در جماعت و چه در غیر آن.فتامل.
به علاوه قیاسی به مثل قنوت و خود صلات صحیح نیست.
مراجعه به ادله هم اگر ظهور در عموم نداشته باشد ظهور در اختصاص ندارد حتی ممکن است ادعای ظهور در عموم شود مثل موثقه سماعه.
ادعای اصل هم مسموع نیست. کلام صاحب جواهر در مجالی دیگر حاکی از توسعه میدهد. مانند: ان الاصل جواز الوکالة فی کل شیء بل الظاهر الاکتفاء فی اثبات عمومها بنحو قول الصادق علیه السلام....
براساس مکاسب شیخ - سال نهم- نوع چهارم (92-93) - جلسه 47
آیا ارش در تخلف وصف صحت است یا در فرض عیب هم می باشد؟
آیا ارش در بیع است فقط یا اعم از آن؟