header

هدایت تحصیلی - جلسه 1

مدرسه تخصصی فقه و حقوق امام رضا علیه السلام

هدایت تحصیلی - قم - مدرسه تخصصی فقه و حقوق امام رضا علیه السلام - طلاب خوزستان
فقه و اصول فقه در منظومه علوم اسلامی و کیمیا شناسی
تکون اصول فقه در حد تک گزاره از زمان پیامبر و امیرمومنان علیهما السلام
نقد کلام سیوطی و تاسیس الشیعة دراینباره
عدم اختصاص بخشی وسیع از مسائل اصول فقه به فقه
نقش اصول فقه در اجتهاد بالمعنی الاعم
جایگاه فقه و روایت یونس بن یعقوب
امام صادق علیه السلام : و هل یسال الناس عن شیء افضل من السوال عن الحلال و الحرام؟!
حاج ملا هادی سبزواری : قرآن کیمیا است؛ نه آنچه تو بدنبال آن هستی
خطاب به ملا عبد النبی نوری
امام زمان و اهل بیت کیمیا هستند
نقش محبت اهل بیت و ولایت اهل بیت در نجات انسان
خلقت انسان در قرآن
تکامل انواع
ثبوت انواع
و ...
پیشنهاد ذکر یس و دو رکعت نماز در هر روز

فقه هنر (1400-1402) - جلسه 44

جلسه چهل و جهارم 1400-1402
جلسه بیست و یکم 1401-1402
طایفه دوم
روایاتی که دلالت میکند بر عدم جواز نقاشی و مجسمه سازی ذوات ارواح
مانند روایت محمد بن مسلم
به نظر میرسد روایات این باب که عمدتا همین روایت ابن مسلم است، دلالت بر حرمت نمیکند زیرا مفهوم آن فیه باس است و فیه باس مشترک بین دلالت حرمت و کراهت است
روایت حسین بن زید فاقد سند معتبر است
اشکالات دیگری نیز بر دلالت این روایات گرفته شده است

مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 11

مقدمه اصول فقه (1402-1403)

جمع بندی از روایات ظهر و بطن
1. بخشی از آن ها منطبق با توسعه در مصادیق معنا است مثل آیه 3 سوره مائده وآیه اطعام و تفسیر آیات به ولایت رجال
قضای تفث مجاز یا حقیقت می‌شود در استنباط بهره برد اگر توسیع به حجت معتبر باشد. ربطی به استعمال در بیش از یک معنا ندارد.
2. برخی روایات که اشارات و لطائف قرار می‌دهد از جنس تصدیق است، خارج از بحث است که دلالت تصوری است، به کار استنباط نیز می‌آید.

مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 80

مقدمه اصول فقه (1402-1403)

در تفکیک معنا از داعی سه نظر وجود دارد:
1. نظر محقق خراسانی و غیره که معنا واحد است(معنای حقیقی) مجاز وجود ندارد و دواعی مختلف است.کلام محقق مظفر در مساله - تحلیل مرحوم مظفر این است که خلط بین مفهوم و مصداق شده است. مفهوم واحد است و مصداق متعدد است.مفهوم صیغه به حمل اولی انشاء طلب است و به حمل شایع تهدید و غیره است.
2. معنای حقیقی واحد است و دواعی معنای مجازی است.صیغه امر برای انشای طلب به داعی بعث است. انشای طلب در معنای مجازی نیز هست. معنای حقیقی واحد و معنای مجازی متعدد است.
3. معنای حقیقی واحد و دواعی هر کدام معنا مجازی است و قدر مشترکی بین معنای حقیقی و مجازی نیست.پس همزه برای تهدید یا تعجیز می‌آید و در آن انشای طلب لحاظ نشده است.
داوری نظر اول،اندیشه‌ای برقرار و مطبوع است لکن گاه به مشکل بر می‌خورد.
و حلّ مشکل به این است که دو مذهب اول را بپذیریم به تفاوت موارد.