خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 61
ماده 93 از قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح و نقد آن. ختم گفتگو از رشوه / آیا رشوه اختصاص به پرداخت مال دارد؟
اختلاف در این باره بین صاحب جواهر و محقق آشتیانی.
بیان اقتضای تحقیق در این باره. رشوه پرداخت مال است لکن مالِ بالمعنی الاعم. در غیر مال باید دید آیا عناوین محرم دیگری وجود دارد یا نه؟
نقد ما بر استدلال به سیره و تقریر معصوم علیه السلام توسط محقق آشتیانی.
تمسک به تقریر در مورد ناصحیح. آن چه شخص پس از انجام کار میپردازد در صورتی که برخاسته از تبانی قبل نباشد،رشوه نیست.
در باب قضا و حکم (به معنای عام آن) رشوه برای حرمت موضوعیت دارد و در غیر آن به شرطی حرام است که یکی از عناوین محرم بر آن صادق باشد و لذا صرف دادن و گرفتن حرام نیست.
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 80
بررسی سند اسحاق صیرفی در خطای مفتی - بررسی سند و دلالت روایت دوم اسحاق بن عمار صیرفی.
کلام محدث مجلسی در اطراف دلالت روایت دوم اسحاق بن عمار.
فتوای برخی به عدم ضمان ناقل اشتباه مساله در خمس.
ورود فقیهان به مصداق شناسی و اشتباه ایشان با بحث مصونیت قضایی و مدنی.
بررسی و تحلیل و تحقیق نهایی در مساله. به حسب قاعده معیار ضمان استناد است.
نگاه فقیه به گستره قاعده احسان و معیار ضمان در مساله اثرگذار است. عوامل به حق دخیل در صدق استناد - تقصیر مفتی و ناقل مساله.
مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 14
توجیهات بطون قرآن در آرای مشاهیر اصول
3. نازل به نزول در هفت یا هفتاد مرتبه است
4. توسعه در مصداق معنا
5. اشاره به تفاوت در استفاده از قرآن به اعتبار مراتب توان انسان
داوری در آراء:
1. مقارن به جای استعمال مفهوم است لکن دلیل ندارد و از روایات نیز هدایتی بر آن نیست.
2. نزول هفت یا هفتاد مرتبه قرآن بنیان ندارد نزول علی سبعة احرف داریم که آن هم محل بحث است.
3. استعمال در بیش از یک معنا مدلول روایات نبوده است.
اشاره به دو حدیث ناب.
مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 74
کلام معروف صاحب معالم در استعمال امر در غیر وجوب کثیراً در استعمالات دینی مربوط به صیغه است لکن مناط آن در ماده نیز میآید. پس اشکال برخی بر نقل محقق عراقی وارد نیست.تاکید ما بر پنج نظر در نحوه دلالت صیغه و ماده امر بر وجوب هست.
1. بالوضع 2. بالغلبه 3. به اطلاق و مقدمات حکمت و حمل بر اکمل افراد 4. به عقل 5. عقلاء - صاحبان هر رأی - ثمره اختلاف در مثل اغتسل للجمعة و الجنابة ئ در مثل اغتسل للجمعة و اغتسل للجنابة.
در مثال اول: بر مبنای 1و2و3 حمل بر وجوب مشکل دارد ولی بر مبنای 4و5 مشکل نیست.
در مثال دوم: بر مبنای سوم مشکل هست چون ما یصلح للقرینه وجود دارد و بر اساس سایر مبانی مشکل نیست.