header

فقه پزشکی با محوریت پرونده های قضایی (1401-1402) - جلسه 18

جلسه سی و نهم 1400-1402
جلسه هجدهم 1401-1402
ازاله بکارت به غیر وطی
سه نظر در مساله
1. ثبوت مهر المثل مطلقا
2. ثبوت ارش البکارة به شرط اکراه
3. ثبوت ارش البکارة در صبیه مطلقا و در بالغه به شرط اکراه
نظر صحیح با استناد به دو روایت نظر اول است
بیان مبنای هر نظریه

مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 7

مقدمه اصول فقه (1402-1403)

چند روایت راجع به قرآن و به نوعی مرتبط با مساله‌ی مورد بحث
1. لقد تجلی الله لخلقه بکلامه و لکنهم لایبصرون (نکته حدیث)
2. نهج البلاغه: ان للقرآن ظاهره انیق...
3. امام صادق علیه السلام: فهو فی کل زمان جدید
4. روایات مختلف وارد در تفسیر تفث
کلام شیخ صدوق و تصریح گونه شیخ صدوق به استعمال در بیش از یک معنا

اصول فقه؛ روش شناسی اجتهاد - فارابی [دو واحد - مقطع دکتری] (1402-1403) - جلسه 12

8-9. مکتب فقهی توقف حداکثری بر نصوص و فقه هویت گرا، کارکردگرا و غایت گرا
این دو مکتب در محدوده فقه منضبط است
به عنوان مثال اگر کسی شخصی را دیوانه کند سپس او را بکشد
آیا میتوان گفت چون قاتل شخصی را کشته که دیوانه است قصاص نمیشود؟
یا چون او را دیوانه کرده سپس کشته است این قتل در حکم قتل عاقل است که قصاص میشود؟
در وقتی که شخصی مجروح میشود و ولی شخص ضارب را میکشد سپس مجروح میمیرد
آیا میتوان گفت ولی مقتول چون قبل از قتل مقتول ضارب را کشته است باید قصاص شود یا مجروح مقتول به حساب می اید؟
چند مثال
قانون مجازات اسلامی ماده 349

مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 63

مقدمه اصول فقه (1402-1403)

5.9.5- فی اعتبار قیام المبدأ بالذات و حد آن بر فرض اعتبار؛ استدلال قائلان به عدم اعتبار قیام مبدأ بذات به نحو حقیقت به صدق ضارب و مولِم بر ضارب و مولِم با این که ضرب و الم به مضروب و مولَم قائم است.
جواب: قیام لازم است تا صدق حقیقی باشد لکن تلبس به مبدأ از جهت ماده یا هیأت متفاوت است.
قیام صدوری- قیام حلولی- وقوع علی- وقوع فی- انتزاع با وحدت مفهومی - بدون وجود مگر برای منتزع عنه (خارج محمول در مقابل محمول بالضمیمه)
ان قلت: عرف از این نوع تلبس ها اطلاع ندارد.
قلت: عرف در مفاهیم مرجع است نه در تطبیق مفاهیم بر مصادیق.
نتیجه: اقول: شاید با این بساطت و سزاجت در مورد ذات باری تعالی نباشد، و نحن نؤمن بما انزله تعالی علی رسوله الصادق.