فقه پزشکی با محوریت پرونده های قضایی (1401-1402) - جلسه 11
در صورت تشکیل باند و امثال آن کسی که دیگری را اجیر میکند و اجیر مصداق مفسد فی الارض خواهند بود اما مصداق محارب با تفسیر مشهور فقهی از آن نیستند.
نسبت به ضمان به قتل مباشر قاتل است و دستور دهنده مصداق آمر یا معاون است که جرم هرکدام در قانون مضبوط است.
فاصله بین وارد کردن ویروس و قتل در صورتی که قتل مستند به مباشر باشد لطمه به صدق عنوان قتل نمیزند.
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 61
ماده 93 از قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح و نقد آن. ختم گفتگو از رشوه / آیا رشوه اختصاص به پرداخت مال دارد؟
اختلاف در این باره بین صاحب جواهر و محقق آشتیانی.
بیان اقتضای تحقیق در این باره. رشوه پرداخت مال است لکن مالِ بالمعنی الاعم. در غیر مال باید دید آیا عناوین محرم دیگری وجود دارد یا نه؟
نقد ما بر استدلال به سیره و تقریر معصوم علیه السلام توسط محقق آشتیانی.
تمسک به تقریر در مورد ناصحیح. آن چه شخص پس از انجام کار میپردازد در صورتی که برخاسته از تبانی قبل نباشد،رشوه نیست.
در باب قضا و حکم (به معنای عام آن) رشوه برای حرمت موضوعیت دارد و در غیر آن به شرطی حرام است که یکی از عناوین محرم بر آن صادق باشد و لذا صرف دادن و گرفتن حرام نیست.
فقه هنر (1400-1402) - جلسه 40
جلسه چهلم 1400-1402
جلسه هفدهم 1401-1402
خلاصهای از کلام شیخ انصاری
1. ایشان نقاشی و مجسمه ذی روح را حرام میداند و غیر آن را حلال
قصد حکایت را در حرمت معتبر میداند
2. اقتناء صور مجسمه و نقاشی حرام را جایز میداند
3. نسبت به اخذ اجرت در حرام قائل به حرمت است. قاعدتا در اقتناء معامله را حرام و باطل نمیداند ...
قبل از تتبع و تحقیق بیان نکاتی لازم است
1. حضرات صور متصور در مساله را چهار مورد میدانند
نقاشی و مجسمه سازی در حیوان و غیر حیوان
درحالیکه امروزه مصادیق متعدد زیادی وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود
2. حکمت تحریم باید به نحو دقیق تری مورد گفتگو واقع شود؛ زیرا امروزه به شکل یک شبهه قوی مطرح است
3. باید دید آیا انگیزه، آثار، اقتضائات زمان و مکان در مساله اثر دارد یا نه
4. ...
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 92
جواب سوال چهارم: نسبت به اثبات ارتباط نامشروع و تعزیر: 1. نفی مطلق و عدم حجیت علم قاضی که ناشی از این ابزارهای نوین باشد. 2. اگر قاضی علم پیدا بکند میتواند تعزیر نماید.
جواب سوال پنجم: اگر نتواند زنا را ثابت کند، حدّ قذف-با شرائطش- ثابت میشود.(در مقذوف احصان شرط است:بلوغ،عقل،حریت،اسلام و عفت)
جواب سوال ششم: جواب های متعددی داده شده مانند: حد قذف به تعزیر تبدیل نمیشود - میتوان تعزیر نمود - بستگی به نظر قاضی دارد.