اصول فقه - فارابی (1401-1402) - جلسه 11
پردیس فارابی
ارشد
خلاصهای از بحث های قبل مکتوب شد
بیان حاکمیت اصل احتیاط بر اصل برائت عقلی و قاعده قبح عقاب بلا بیان
1. از طریق عقاب محتمل
2. دفع مفسده احتمالی با احتمال حرمت
3. تصرف در ملک غیر است
4. ادله نقلیه احتیاط
5. حق الطاعة
نقد هرکدام از بیان های فوق
سلسله علل و سلسله معالیل
فقه العروة - اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 8
اشتراط ایمان در مرجع تقلید - امر اعتقادی مراد است نه سلوک عملی - مورد قبول همگان است مگر قلیلی که نوعی تردید ابراز کردهاند.
محقق حکیم: این شرط عند العقلاء ظاهر نیست مورد اجماع است.پس عمده دلیل آن اجماع است.
روایت علی بن سوید و مکاتبه احمد بن حاتم بن ماهویه و برادرش دلیل بر اعتبار نیست.
زیرا در روایت اول فرض بر عدم ایتمان است مضافا این که ناظر به قضات آن دوران است که به قیاس و نحوه آن عمل میکردند.
روایت دوم حمل بر استحباب میشود للاجماع القطعی علی خلاف ظاهره.
سند این دو روایت ضعیف است. محقق خویی: اجماع - مقبوله ابن حنظله - دو روایت ابن سوید و ابن حاتم
استصحاب - ادله و تنبیهات (94-95) - جلسه 84
بیان کلام آقامرتضی حایری بر تایید مبنای کلام پدرشان در کلی قسم ثالث