مبانی استنباط احکام مستحدث (1401-1402) - جلسه 9
پردیس فارابی
کارشناسی
وجود نظام یا عدم آن
انکار تبعیت احکام از مصالح و مفاسد پیشین در کلام اشاعره
قبول تبعیت از عدلیه (امامیه و معتزله)
نظر خود ما : هرجا مصلحت و مفسده هست، حکم الهی وجود دارد. لکن هرجا حکمی وجود دارد، دلیل بر وجود مصلحت پیشین نیست.
آیا غیر از گزاره های اتمیک، پدیدهای به نام نظام داریم؟
مثال
آیا اسلام نظام اقتصادی در مقابل کاپیتالیزم و سوسیالیزم دارد؟
مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 9
درس اخلاق: قل هل ننبئکم بالاخسرین اعمالاً الذین ضلّ سعیهم فی الحیوة الدنیا و هم یحسبون انهم یحسنون صنعاً
آیه کریمه،مثل چند آیه مشابه دیگر ترس آور ترین آیات قرآن است! تصور کنید انسانی اخلاق را زیر پا گذارد به نارواداری و... برسد به توهم حفاظت از تراث،فقه،غیرت دینی،عزت،انقلابیگری،جلوگیری از بدعت،دفاع از اعل بیت علیهم السلام و...
روایات ظهر و بطن:
1. روایت جابر که ظهر و بطن را از جنس معنا میگیرد.
2. ظهره تنزیله و بطنه تاویله
3. ظاهره حکم و باطنه علم
4. ظاهر اعمال است و باطن رجال - آیه سوم از سوره مائده
فقه جزا - فارابی [دو واحد - مقطع ارشد] (1402-1403) - جلسه 13
خلاصه ای از جلسات قبل
استدلال به قاعده لاحرج برای اثبات ضمان
نقد این استدلال
پارادایم بودن نفی حرج نه قاعده بودن آن
استدلال به معتبره ابومریم برای ضمان و نقد آن
در کل از قاعده تصبیب میتوان برای ضمان نسبت به مخارج مازاد بر دیه استفاده کرد
چنانکه برای خسارت ناشی از کارافتادگی نمیتوان استناد کرد
براساس مکاسب شیخ - سال دهم- نوع چهارم (93-94) - جلسه 45
بیان کلام محقق خوئی در متجاهر به فسق