مبانی استنباط احکام مستحدث (1401-1402) - جلسه 9
پردیس فارابی
کارشناسی
وجود نظام یا عدم آن
انکار تبعیت احکام از مصالح و مفاسد پیشین در کلام اشاعره
قبول تبعیت از عدلیه (امامیه و معتزله)
نظر خود ما : هرجا مصلحت و مفسده هست، حکم الهی وجود دارد. لکن هرجا حکمی وجود دارد، دلیل بر وجود مصلحت پیشین نیست.
آیا غیر از گزاره های اتمیک، پدیدهای به نام نظام داریم؟
مثال
آیا اسلام نظام اقتصادی در مقابل کاپیتالیزم و سوسیالیزم دارد؟
مقدمه اصول فقه (1401-1402) - جلسه 98
درس اخلاق: امام باقر علیهالسلام: اتّقوا المحقرات من الذنوب فانّ لها طالباً.
سبکانگاری ذنوب از حالات خطرناک برای اخلاق انسان است - سبکانگاری اعدی عدو را(این تعبیر از برخی روایات است که:اعدی عدوک نفسک التی بین جنبیک) حریص بر انجام گناه میکند - انسان سیر خورده بوی دهانش را دیگران میفهمند - سبکانگاری گناه گاه شامل همین سبکانگاری میشود و اینجا است که فاجعه است.
مقابله اصل عدم سببیت با اصل عدم اعتبار ما شک فی اعتباره - ان قلت: اصل اول مسبب از اصل دوم است - قلت: نسبت سبب و مسبب شرعی بین این دو نیست.
نسبت سبب و مسبب شرعی جایی است که دو موضوع باشد با دو استصحاب مختلف و یک استصحاب اثر دیگری باشد.
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403) - جلسه 119
تحقیق در مساله 20 و مسائل مرتبط
لزوم ارائه قاعده کلی نسبت به ارائه طرق اثبات موضوعات شرعی مگر در موردی دلیل خاص وجود داشته باشد - نقد روش متداول که به طور جدا و جدا بررسی میکند - لزوم توجه به عدالت عرصهای و کاربردی - لزوم اتخاذ موضع ثابت و روشن راجع به طریق بودن اطمینان - اطمینان عقلایی اعتبار دارد مطلقا مگر در جایی که ردع شارع باشد - شارع مقدس نسبت به طرق اثبات مؤسس نیست - شهادت زن اگر قولش اطمینان و وثوق بیاورد یا خیر الطرق المیسره باشد کافی است.
روایات باب شهادت گویای مطلب ما است - شیاع مفید علم یا خیرالطرق المیسره - عدل واحد اگر وثوق بیاورد معتبر است و الّا نه - بیّنه در غیر موارد منصوص نیز معتبر است. اقتراح نسبت به مساله 20