header

مهدویت و موعودگرایی (1396) - جلسه 6

فرایند حاکم شدن حضرت بر جهان و اوصاف کارگزاران واخلاق ایشان

تفسیر قرآن کریم(1401-1402) - جلسه 20

تفسیر قرآن کریم(1401-1402)

مبانی قرآنی، فقهی و شرعی «بسمله»
1. آیا بسمله ها در قرآن از قرآن است؟
2. آیا در غیر سوره برائت جزء سوره ها است؟
3. آیا تعیین آن به عنوان سوره‌ای خاص، قبل از شروع سوره لازم است؟
4. اگر لازم نیست، آیا تعیین آن مانع تعویض سوره است و الّا کافی نیست؟
5. آیا قرائت بسمله در نماز لازم است؟
6. هرگاه تلاوت کل سور عزائم بر جنب و حائض حرام باشد، حرمت شامل بسمله نیز می‌شود؟
7. ....
بحث تفصیلی از این مسائل خارج از مقصد و مناسبت تفسیری است، لکن پاسخ اجمالی به همه یا برخی از این پرسش ها مکمل مباحث تفسیری ما است که طرح مباحث فقهی و علوم قرآنی نیز از مقاصد آن است.
نسبت به دو مساله اول -حداقل- سه نظر وجود دارد:
1. بسمله از هر سوره، جزء قرآن و جزء آن سوره است. این نظر به جمع کثیری از جمله به همه امامیه نسبت داده شده (البیان،ص438) لکن این نسبت تمام نیست(عروة الوثقی646/1).
2. بسمله آیتی از سوره حمد است نه بقیه سوره ها (پاسخ به سوال دوم و ساکت نسبت به سوال اول در بسمله غیر حمد)
3. جزء قرآن است لکن جزء سوره ها نیست.(البیان،ص 438و439)

مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 9

مقدمه اصول فقه (1402-1403)

درس اخلاق: قل هل ننبئکم بالاخسرین اعمالاً الذین ضلّ سعیهم فی الحیوة الدنیا و هم یحسبون انهم یحسنون صنعاً
آیه کریمه،مثل چند آیه مشابه دیگر ترس آور ترین آیات قرآن است! تصور کنید انسانی اخلاق را زیر پا گذارد به نارواداری و... برسد به توهم حفاظت از تراث،فقه،غیرت دینی،عزت،انقلابی‌گری،جلوگیری از بدعت،دفاع از اعل بیت علیهم السلام و...
روایات ظهر و بطن:
1. روایت جابر که ظهر و بطن را از جنس معنا می‌گیرد.
2. ظهره تنزیله و بطنه تاویله
3. ظاهره حکم و باطنه علم
4. ظاهر اعمال است و باطن رجال - آیه سوم از سوره مائده

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403) - جلسه 16

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403)

شرح مساله 25 و 37: تقلید غیر جامع کلا تقلید است - وجوب عدول و حال اعمال سابق کلا تقلید است.
وجوب تقلید از اعلم علی الاحوط. نسبت مساله 7 و 16 نسبت عام به خاص است به مبانی مساله باید توجه شود.
مثلا آیا در تقلید استناد لازم است؟
تعلیقات مراجع معاصر بر متن عروه:
تفصیل محقق عراقی و نقد آن
توضیح اطمینان و حکم آن