فقه جزا - فارابی [دو واحد - مقطع ارشد] (1402-1403) - جلسه 4
کاربست قاعده قرعه، عدل و انصاف، علم اجمالی، اصل برائت در مساله مورد گفتگو
قاعده عدل و انصاف محل اختلاف است
به نظر تحقیق، قرعه شکلی از اجرای قاعده عدل و انصاف است؛ نه قسیم آن.
علم اجمالی در صورتی که یک طرف آن شخص دیگری باشد و خارج از ابتلا باشد، جای خود را به اصل برائت میدهد.
و لذا با علم اجمالی به قاتل بودن یکی از دو نفر بازهم نسبت به هردو نفر برائت جاری میشود
اشاره به ماده 477 از قانون مجازات اسلامی مصوب 92 و ماده 315 از قانون 1370.
مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 42
دفاع محقق خراسانی از وجوه ثلاثه برای اثبات مدعای خود.
دفاع از اشکال بر وجه سوم.
اشکال: ارتکاز تضاد به دلیل انسباق از اطلاق است و برخاسته از اشتراط نیست.
جواب: ارتکاز تضاد به دلیل انسباق نیست،زیرا استعمال در موارد انقضاء اگر اکثر نباشد، کمتر نیست!
اشکال: پس اکثراً مجاز است و این با حکمت وضع نمیسازد.
جواب: این مطلب صرف استبعاد غیر مضر است. به علاوه این اشکال وقتی وارد بود که در انقضا به لحاظ حال تلبس نباشد در حالی که به لحاظ حال تلبس کاملا میّسر است.
فرقی نیست بین متعدی و لازم- وبین تلبس ذات به مبدأ و ضد عدم. تفاصیل وارده صحیح نیست.
تفسیر قرآن کریم (1402-1403) - جلسه 18
تفسیر آیات 26 و 27 از سوره بقره - انّ الله لایستحیی ان یضرب مثلاً مّا بعوضة فما فوقها - شأن یا مناسبت نزول آیه - جریان تمثیل در قرآن - وجه گفتن«فما فوقها» - اشتنباه ترجمه با اضافه کردن کلمه«حتی» در ترجمه آیه توسط تفسیر نمونه - از نعمت ها و خلقت های خداوند در تبلیغ باید گفت. اشاره به روایت ذیل آیه و خطبه 186 نهج البلاغه
آیه 27: الذین ینقضون عهدالله من بعد میثاقه... سه مصداق برای میثاق است: 1. میثاقی در عوالم دیگر
2. میثاقی که با ارسال رسل و انزال کتب حاصل شده است. 3. میثاقی از طریق عقل و فطرت و احساس
مصادیق ما امر الله به ان یوصل از صله با پیامبر،امام - فساد فی الارض مصادیقی دارد از جمله تولید،انباشت، خرید و فروش و به کارگیری سلاح های کشتارجمعی.
فسق فرآیند است که به خسران تمام میشود(اولئک هم الخاسرون)