قاعده لاضرر و استصحاب (93-94) - جلسه 31
آیا اختلاف مبانی در تعریف استصحاب تاثیر دارد؟
آیا ثمره ای بر آن مترتب است؟
تفسیر قرآن کریم(1402-1403) - جلسه 10
1. شاید عبارت«یوقنون» اشاره به مرحله عالی علم که علم فعال است، دارد. مانند یقین غسّال به عدم ایذاء مرده و لذا از او نمیترسد.
2. در جایگاه اعتقاد به معاد-به گونه قرآنی و اسلامی آن اختلاف است که از اصول دین است یا نه- اگر از اصول باشد، شخص با اعتقاد به آن وارد اسلام میشود و با عدم اعتقاد به آن از اسلام خارج میشود.برخی معاد را در کنار توحید و نبوت خاصه از اصول دین میدانند و برخی این جایگاه را برای معاد ثابت نمیدانند.
3. در گذشته ها هر ضروری را و لو از اصول دین نمیدانستند اما انکار آن را موجب خروج از دین میپنداشتند لکن فتاوای مشهور کنونی انکار ضروری را به انکار و تکذیب اصول نینجامد، موجب کفر نمیدانند.
4. معجز بودن قرآن برای پیامبر صلی الله علیه و آله متوقف بر این نیست که قرآن فرمایش خود ایشان باشد.
خارج فقه سیاسی (1402-1403) - جلسه 14
گزینه های مطرح در فتوای معیار
رای حاکم
رای شورای فقهی
رای مشهور
رای فقیه اعلم
اسهل فتاوا
آنچه با مصالح عامه موافق تر است
فتوای اقرب به واقع
آیا میتوان اصلی تاسیس کرد؟
مثلا اقرب به واقع را معیار قرار داد
بیان تاسیس اصل
مخالفت برخی از فقها با معیار بودن اقرب به واقع