مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 51
امتداد النقد علی ثالث الاسناد للرأی بالاعم
نقد محقق نائینی: قضیه لاینال قضیه حقیقیه است(فعلیت حکم در آن به فعلیت موضوع آن است)
و هر کس آنامّا متلبس به ظلم شود الی الابد صلاحیت ندارد.
و استدلال امام علیه السلام مبتنی بر این حقیقت است نه بر وضع مشتق للاعم.
نقد سید بادکوبهای: بیان تقسیم حاصِر در آیه
اقول: استدلال مرحوم بادکوبهای برهان عقلی فرمایش امام علیه السلام است.
نقد نقد: دو اشکال بر محقق نائینی وارد است؛ 1. قضایای شرعیه و لاینال خارجیه است نه حقیقیه
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403) - جلسه 85
به حد فحصِ از اعلم در ذیل مساله 20 اشاره شده است: راه آن علم - بینه بدون معارض - و شیاع مفید علم - برخی اضافه کردهاند: وثوق و اطمینان و شهادت رجل واحد ثقهی خبیر - میتوان اضافه کرد: تجمیع شواهد، مویدات تا حد وصول به یأس از رسیدن به راهی مطمئن.
البته فرض علما نیز آبی از این اضافه کردن نیست.حالات و روحیات مکلفین در این باره مختلف است.
در مساله نوبت به شک نمیرسد تا از اجرای اصول عملیه صحبت شود. همچنین برخی تفصیلات که متعرض آن شدهاند فرقی بین علم به مخالفت یا اطمینان یا گمان نیست مگر حجت بر عدم مخالفت داشته باشد. و این همه به اقتضای ادراک عقل است.
تشکیل نهاد تشخیص اعلم - اقتراح نسبت به هر دو فقره مساله 12
اصول فقه کاربردی قضایی جزایی - دانشگاه رضوی [مقطع دکتری] (1402-1403) - جلسه 2
اصول قفه کاربردی قضایی جزایی
دانشگاه رضوی مشهد
ادامه گفتگو از پرونده اول
پرونده دوم
آیا استناد به محتویات صفحه فیسبوک متهم صحیح است؟
مباحثی مربوط به حریم خصوصی
آیا اصل بر جواز ورود است یا اصل بر منع
به مباحث استاد در فقه القضاء مراجعه شود
صفحه یادداشت 268
اصطلاحی به نام حریم خصوصی در نصوص دینی نداریم
اصل منع در ورود به حریم دیگران
ماده 9 قانون مدنی فرانسه و ماده 9 آیین دادرسی مدنی فرانسه
اصل صداقت در اثبات
مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 78
در جمل خبریه حکایت و کشف است و در جمل انشایی ایجاد است.
استناد این تفاوت به وضع از سوی محقق ایروانی - فصل دوم از مقصد اول گفتگو از صیغه امر - طرح 9 مبحث از صیغهی امر جای خالی برخی مباحث مثل تعیین مخاطب صیغه در واجبات نظامیه.
1.2. معانی صیغة الامر و دواعی استعمالاتها.