header

پاسخ به پرسش های درسی (1402-1403) - جلسه 2

پاسخ به پرسش های درسی 1402-1403
فقه و اصول تا 15 مهرماه 1402
فقه جلسه سه تا ششم
اصول جلسه دو تا چهارم

مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 35

مقدمه اصول فقه (1402-1403)

درس اخلاق: فاطمه زهرا سلام الله علیها و لیلة القدر و حضرت زهرا.
توجیه محقق دوانی: قیام مبدأ اشتقاق به ذات لازم نیست. جواب ملاصدرا: این موارد مجاز است از باب توسعه و مبدأ حدید نیست چون جامد است مبدأ مثل تحدد یا حدیدیّت است.اصفهانی: با سایر موارد فرق ندارد. صرف ربط مخصوص کافی است.
سه نسخه: 1. حدید و شمس می‌تواند مبدأ اشتقاق باشد و کلام ملاصدرا صحیح نیست.گفته ها و ارتکازات ابتدایی بر خلاف لزوم متابعت ندارد.

مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 72

مقدمه اصول فقه (1402-1403)

دوران امر آیه حَذَر بین دلیل یا مؤید بودن یا هیچکدام؟
1. بیان دلیل بودن از صاحب فصول و غیر ایشان
2. وجه مؤید بودن، چون استعمال است و استعمال اعم از حقیقت و مجاز است.
3. هیچکدام نیست؛ زیرا استدلال به مثل آیه متوقف بر این است که از راه عدم ترتب لوازم امر وجوبی بر امر استحبابی آن را خارج از موضوع امر بدانیم و این را با تمسک به عموم عام اثبات کنم(اصالت تقدم تخصص بر تخصیص) و از عام این امر ثابت نمی‌شود. حدّ تمسک به عام-به دلیل پشتوانه سیره از آن- تمسک به احوال فرد است در وقتی مصداق بودنش برای عام محرز است نه بیشتر.
ردّ کلام محقق عراقی - آن چه کار را بر مدّعای قول به وجوب سخت می‌کند.

تفسیر قرآن کریم(1402-1403) - جلسه 13

تفسیر قرآن کریم(1402-1403)

نکاتی در ارتباط با«ختم الله علی قلوبهم...» و عدم استلزام جبر از آن - توضیحی پیرامون جزم اندیشی و این که جزم اندیشی به اعتبار متعلق آن، تقسیم به حسن و قبح می‌شود.نکته‌ای در ارتباط با آیه:الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه - مدیریت آزادی اندیشه و منع مطالعه و ترویج کتب ضلال - تفسیر آیات 21 الی 25 از سوره بقره و نکات آن - آیه 21: یا ایهاالناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم... رابطه الناس با اعبدوا - رابطه اعبدوا با ربّ - رابطه اعبدوا بالذی خلقکم - رابطه عبادت با خلقت کل خالق یعبد و غیر الخالق لایُعبد