header

مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 72

مقدمه اصول فقه (1402-1403)

دوران امر آیه حَذَر بین دلیل یا مؤید بودن یا هیچکدام؟
1. بیان دلیل بودن از صاحب فصول و غیر ایشان
2. وجه مؤید بودن، چون استعمال است و استعمال اعم از حقیقت و مجاز است.
3. هیچکدام نیست؛ زیرا استدلال به مثل آیه متوقف بر این است که از راه عدم ترتب لوازم امر وجوبی بر امر استحبابی آن را خارج از موضوع امر بدانیم و این را با تمسک به عموم عام اثبات کنم(اصالت تقدم تخصص بر تخصیص) و از عام این امر ثابت نمی‌شود. حدّ تمسک به عام-به دلیل پشتوانه سیره از آن- تمسک به احوال فرد است در وقتی مصداق بودنش برای عام محرز است نه بیشتر.
ردّ کلام محقق عراقی - آن چه کار را بر مدّعای قول به وجوب سخت می‌کند.

تفسیر قرآن کریم (1403-1404) - جلسه 3

تفسیر قرآن کریم (1403-1404)

تفسیر آیات 40 تا 61 از سوره بقره - در مشابهات امت اسلام و امم سابق مخصوصا بنی اسرائیل - لم یجر فی بنی اسرائیل شیء الّا و یکون فی امتی مثله - کل ما یکون فی بنی اسرائیل یکون فی هذه الامة مثله حذو النعل بالنعل - کل ما کان فی الامم السابقه فانه یکون فی هذه الامة مثله
از نکات جالب عدد 12 است در بنی اسرائیل و در امت نبی مکرم - عدد اسباط موسی - نقبای بنی اسرائیل (نقبا غیر از اسباط) - اسباط یعقوب - عدد چشمه های جاری شده با عصای موسی (آیه 60 از همین سوره) در مقابل عدد ائمه علیهم السلام- عدد بیعت کنندگان با پیامبر از اهل یثرب - عدد باقی ماندگان در نماز جمعه پیامبر - عدد متعرضان به خلافت ابوبکر که نزد مولا برای بیعت آمدند - 12 مهری بعد از امام عصر علیه السلام و... البته این اعداد بدون پیام نیست هر چند ما وجه تراشی و افراط در این زمینه را قبول نداریم اما تاکید داریم که اعداد بدون پیام نیست.
تحقیق در مورد الذین یظنون انهم ملاقوا ربهم- برخی ظن را به یتوقعون و حفظ معنای مشهور آن گرفته‌اند و ملاقات رب را به ملاقات ثواب و جنت معنا کرده‌اند.
در لغت ظن به یقین نیز معنا شده است لکن لغات بعد از اسلام قدری متهم به اثر پذیری از روایات است لکن در این زمینه برخی روایات تعیین کننده است.

قاعده لاضرر و استصحاب (93-94) - جلسه 71

نقد کلام محقق حکیم در مساله و بیان تحقیق ترتب یا عدم آن در مثبتات امارات

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403) - جلسه 49

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403)

درس اخلاق: و لا تلبسوا الحق بالباطل و تکتموا الحق و انتم تعلمون
ضرورت گرامیداشت ایام فاطمیه - حکم به تحریم فهم، جستجو و تحلیل تاریخ صدر اسلام! لزوم امساک عمّا شجر بین الاصحاب!
نقد اندیشه عدم ضرورت اقامه عزاداری در فاطمیه - لزوم همگرایی و تقریب.
تذکر راجع به ضرورت حجاب شرعی و انکار عدم آن و توضیحی پیرامون شورای رهبری.
ادامه درس: تحقیق در مساله 9 به بیان اموری:
1. توجه به حضور دو روی کرد نسبت به تقلید(قبلا اشاره شد) الف: فقط رجوع جاهل جاهل به عالم است.
ب: فراتر از این مورد(زعامت و ولایت). تفاوت این دو مورد