header

تفسیر قرآن کریم(1402-1403) - جلسه 13

تفسیر قرآن کریم(1402-1403)

نکاتی در ارتباط با«ختم الله علی قلوبهم...» و عدم استلزام جبر از آن - توضیحی پیرامون جزم اندیشی و این که جزم اندیشی به اعتبار متعلق آن، تقسیم به حسن و قبح می‌شود.نکته‌ای در ارتباط با آیه:الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه - مدیریت آزادی اندیشه و منع مطالعه و ترویج کتب ضلال - تفسیر آیات 21 الی 25 از سوره بقره و نکات آن - آیه 21: یا ایهاالناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم... رابطه الناس با اعبدوا - رابطه اعبدوا با ربّ - رابطه اعبدوا بالذی خلقکم - رابطه عبادت با خلقت کل خالق یعبد و غیر الخالق لایُعبد

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403) - جلسه 113

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403)

بیان محقق خویی در اثبات عدم جواز تقلید بر صاحب ملکه استنباط و لزوم اجتهاد برای خودش:
احکام واقعیه بر صاحب ملکه منجز است به علم اجمالی یا قیام امارات و او می‌تواند این طرق را پیدا کند از غیر راه تقلید و با تقلید جزم پیدا نمی‌کند و احتمال عدم حجیت فتوای غیر را در حق خود می‌دهد.ایمن از عقاب نیست در حالی که عقل حک به تحصیل مومّن می‌کند. با شک در حجیت قطع به عدم حجیت می‌آید.
ان قلت: پس بگویید: کسی که صاحب ملکه هم نیست برود تحصیل ملکه کند.
قلت: فرق در این است که این فرد الان متمکن از تحصیل علم تعبدی نیست و الان احتمال حرمت تقلید در حق او نمی‌رود؟
زیرا اجتهاد واجب کفایی است مطابق آیه نفر ولی صاحب ملکه احتمال وجوب اجتهاد-به وجوب تعیینی- در حقش هست. حرمت تقلید هم هست و احتمال انصراف ادله جواز تقلید هم در حق او هست.
و فاسئلوا اهل الذکر اختصاص به کسی دارد که اهل الذکر نیست و لو بالقوه. سیره در رجوع جاهل به عالم در جاهلی که متمکن از تحصیل هم است نیست.
ان قلت: صاحب ملکه بالاخره الان عالم نیست.
قلت: این حرف قابل تفوه نیست... .