header

تفسیر قرآن کریم(1402-1403) - جلسه 11

تفسیر قرآن کریم(1402-1403)

تفسیر آیه 6 تا 20 از سوره بقره - تقسیم مردم به سه قسم مومنین(متقین)،کفار و منافقین.
چهار آیه در وصف متقین - دو آیه در مورد کفار و سیزده آیه در باره منافقان - منافق به دلیل اظهار اسلام ئاخل در زمره مسلمانان است، هر چند نفاق وی آشکار باشد.
نکته قابل تامل: 1. تاکید بر دگم بودن و جهل کفار و منافقان
2. عدم توجه منافقان به افساد و سفاهت خویش
3. مقدس انگاشتن جهالت ها و فسادهای خود است.
مجاری ادراک قلب،بصر و سمع است و این هر سه در مورد کافران بسته شده است.
تحقیقی در مورد کلمه ناس - ناس به معنای توده مردم، فرد خاص یا افراد خاص از مشرکان و منافقان و امامن شیعه(کافی8 /244 و 245)

مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 38

مقدمه اصول فقه (1402-1403)

چهار ادعا از محقق خراسانی در ارتباط با تاسیس اصل در مشتق
1. لا اصل فی المسالة یعول علیها عند الشک؛ مراد اصل عملی است و الّا اگر اصل لفظی بود این گونه رد نمی‌کرد. در اصول لفظی کار میدانی لازم است.
ان قلت: در آخر کلامش ناظر به اصل عملی است.
قلت: در هر دو قسمت ناظر به اصل عملی است.
2. دعوای دوم مورد نقض و ابرام واقع شده است. کلمات در این باره دیده شود.
3. اصل غلبه بنابر فرض تمامیت و عدم نباید در تاسیس اصل بیاید،باید در ادله طرفین ذکر شود.
4. نسبت به دعوای برائت و استصحاب گاه گفته می‌شود: در فرض اول استصحاب عالمیت را داریم. به علاوه جای احتیاط است نه برائت.و در فرض دوم استصحاب موضوع به جای استصحاب حکم؟

مباحثی از فقه القضاء - دانشگاه رضوی (1402-1403) - جلسه 7

دانشگاه علوم اسلامی رضوی
مباحثی از فقه القضاء
شرط اجتهاد در قاضی از دیدگاه صاحب جواهر
ادله شرطیت
ادله عدم شرطیت
اهتمام به برآیند قضاء تا فرآیند آن

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403) - جلسه 79

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403)

نقد منهجی: اشاره به روش مدرسه‌ای با ویژگی‌های آن و روش تجمیع ظنون با خواص آن - بررسی ادله هر کدام جداگانه و بررسی مجموعه ادله - تفسیر حرفی و لفظی با تفسیر به مفاد - نمونه آن رفتار محقق خویی با روایت بحار از کتاب اختصاص از نبی مکرم صلی الله علیه و آله و با روایت بحار از امام جواد علیه السلام است با این که مناقشه سندی بلاوجه و مضمون آن ها را باید به گونه‌ای دیگر دید.
2. المسالة بین کونها تقلیدیه و غیرها؟ آیا مساله تقلید از اعلم تقلیدی است؟