فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403) - جلسه 79
نقد منهجی: اشاره به روش مدرسهای با ویژگیهای آن و روش تجمیع ظنون با خواص آن - بررسی ادله هر کدام جداگانه و بررسی مجموعه ادله - تفسیر حرفی و لفظی با تفسیر به مفاد - نمونه آن رفتار محقق خویی با روایت بحار از کتاب اختصاص از نبی مکرم صلی الله علیه و آله و با روایت بحار از امام جواد علیه السلام است با این که مناقشه سندی بلاوجه و مضمون آن ها را باید به گونهای دیگر دید.
2. المسالة بین کونها تقلیدیه و غیرها؟ آیا مساله تقلید از اعلم تقلیدی است؟
تفسیر قرآن کریم (1402-1403) - جلسه 17
حل مساله مثوبت و عقوبت با اتحاد عمل و عامل با فرض وجود دو جنت و دو جحیم و فرض اتحاد نه وحدت.
روش میانه قرآن در بیان مطالب عوام بفهمند و خواص بپسندند - اتحاد عاقل و معقول و عقل - اتحاد عالم و معلوم و علم - اختلاف در این باره و ضرورت قول به اتحاد بر اساس داده های عقل و نصوص دینی - علم فعال - ایات 26 تا 29 از سوره مبارکه بقره: ان الله لایستحیی... و هو بکل شیء علیم.
قاعده لاضرر و استصحاب (93-94) - جلسه 55
بررسی دسته روایات که مجموع آنها بر اثبات استصحاب شاید دلالت کند
مباحثی از فقه القضاء - دانشگاه رضوی (1402-1403) - جلسه 5
دانشگاه رضوی مشهد
بیان ادله شرایط یازده گانه براساس مبانی تکملة المنهاج
ایشان بسیاری از شروط را بلاخلاف و لااشکال میداند و البته نسبت به برخی از آنها به ادله خاصه نیز تمسک میکند
نسبت بلاخلاف و بلااشکال در مواردی تمام نیست
استدلال به ادله خاصه نیز جای نقد دارد
برای مثال اعتبار اجتهاد به معنای اجتهاد مصطلح در سیستم های جدید قابل مناقشه است
آنچه بیشتر بر آن باید تاکید کرد اجتهاد در قانون است تا اجتهاد مصطلح