header

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 79

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404)

ادامه اقتراح در مساله 43 از اجتهاد و تقلید - حکم مال ماخوذ به حکم قاضی غیر جور - موارد لزوم اذن از من له الاذن - جواز مقاصه - عروض عناوین ثانوی - بیان مساله 44 از اجتهاد و تقلید عروه - وجوب عدالت در مفتی و قاضی - ثبوت عدالت در مفتی و قاضی - ثبوت عدالت به: 1. شهادت عدلین 2. معاشرت مفید علم یا اطمینان به ملکه 3. شیاع مفید علم
اقتراح گذشته در مساله 20

پاسخ به پرسش های درسی (1402-1403) - جلسه 9

پاسخ به پرسش های درسی 1402-1403
فقه و اصول تا 18 آذرماه 1402
فقه جلسه چهل و هشتم
اصول جلسه سی و هشتم

مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 10

مقصد اول اصول فقه (1403-1404)

شک در قدرت - شک در دوران امر بین تعیین و تخییر مورد برائت است اگر شک در جعل طریق نباشد.
در شک در قدرت باید تفصیل داد گاه مجرای برائت است و گاه نیست.
چرا محقق خویی قائل به برائت نشده است؟جواب ایشان
فی اقتضاء الطلب عدم سقوط الواجب بالاتیان بالحصة المحرمة و عدمه؟ و حکم الشک فی ذلک

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 12

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404)

ادله عدم اعتبار عدالت در مجتهد
1. اطلاق ادله
2. مقایسه با رجوع به متخصص و اخذ روایت از راوی
جواب ادله اعتبار: اجماع تعبدی نداریم - آیه نبأ مربوط به باب خبر واحد است نه فتوا - روایت احتجاج ضعف سند و دلالت دارد - مذاق و ارتکاز نیز معلوم نیست - اصل هم با اطلاق ادله عدم اعتبار موضوع ندارد.
تحقیق: مطلب به این سادگی نیست و تفسیر عدالت بسی کارگشا در ما نحن فیه است. حال اگر عدالت را مطابق مساله 23 از عروه تعریف کنیم نسبت آن با مأمون و ثقه در فتوا عام و خاص من وجه می‌شود.
واقعا این تفسیر خاص از عدالت مرتکز و مورد اجماع نبوده است.
مذاق نیز اثبات عدالت نمی‌کند بله برخی موارد را ردّ می‌کند.