پاسخ به پرسش های درسی (1403-1404) - جلسه 6
پاسخ به پرسش های درسی
فقه جلسه 47 اصول جلسه 39
تفسیر قرآن کریم (1403-1404) - جلسه 21
تفسیر آیات 104 الی 109 سوره بقره
یا ایها الذین آمنوا لاتقولوا راینا و قولوا انظرنا
ان الله علی کل شیء قدیر
1. بهانه ندادن نا موجه به دیگران
2. مدیریت حرف حق را زدن - کار حق را کردنو بهانه ندادن
3. مسئول برداشت دیگران از سخن و نوشته خود هستیم - عدم مسئولیت نسبت به برداشت های غیر طبیعی
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405) - جلسه 29
دو نمونه ی تمرینی از عروة الوثقی:
1. لایجوز ادخال عین النجاسة فیها و ان لم تکن منجسة اذا کانت موجبة لهتک حرمتها بل مطلق علی الاحوط.
2. لابأس بالصلاة خلف قبور الائمه علیهم السلام و لا علی یمینها و شمالها و ان کان الاولی الصلاة عنه جهة الراس علی وجه لایساوی الامام علیه السلام.
طرح بحث: آیا میتوان از حسن عقلی احتیاط استحباب شرعی آن را استکشاف کرد؟(قاعده ملازمه)
نقد محقق نایینی بر این استکشاف: وی مخالف است چون قاعده ملازمه در سلسله علل میآید نه معالیل.
البته وی استکشاف استحباب شرعی احتیاط را از غیر این طریق ممکن بلکه واقع شده میداند.
اقول: اشکال محقق نایینی بر ملازمه وارد نیست. بلکه ملازمه در مستحبات نمیآید.
مقصد اول اصول فقه (1404-1405) - جلسه 10
در نفسی انگاری و غیری انگاری واجب تهیئی دو مسلک وجود دارد. واجب تهیئی غیری است لکن وجوبش للغیر نه بالغیر.
نسبت الزامات عقلیه با تقسیم واجب به نفسی و غیری
واجبات:
1. شرعی محض 2. شرعی عقلی- ارشادی مولوی (با سند نقلی و عقلی یا سند عقلی فقط)
3. عقلی محض که شارع دخالت ندارد به دلیل لغویت یا تسلسل
اولی نفسی و غیری دارد.
دومی نیز همین طور.
نوع اول از قسم سوم: غیری عقلی است و نوع دوم از قسم سوم نیز عقلی است و لا ضیر فی جعله من النفسیات
غیری دو مرتبه تقسیم میشود.