header

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 71

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404)

شرح تعلیقات وارد بر متن مساله 43 - برخی حواشی:
5. اگر کلی است و مباشر تعیین خود او است.
6. اگر در تعیین حق به مجتهد قابل رجوع کند جایز است.
7. اگر دین معجل یا مؤجل با حلول اجل باشد جایز است. در دین مؤجل غیر حال اگر مباشر قاضی فاقد باشد جایز نیست.
8. در شخصی یا مشخص به طریق شرعی جایز است.
9. اگر به عنوان تقاص باشد با شرائط آن ...

مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 79

مقصد اول اصول فقه (1403-1404)

توجیه کار شارع در صوم مستحاضه - توجیه کار شارع در اجازه فضولی بنا بر کشف.
خلاصه کلام:
1. جریان کثیری از امور جاری در تکوین در اعتبار و تشریع؛ و خفیف الموونة بودن اعتبار اتساع در جعل یا اختلاف در زمان ما به الاعتبار با معتبر
2. اصطلاح شرط متاخر و اولی اعراض از کاربست آن است
3. موارد واقع شده در شریعت توجیه روان دارد.
4. نزاع عمیق نیست و استعمال یا پرهیز از این مصطلحات چیزی را عوض نمی کند.
تقسیمات و اقسام واجب
1. تقسیم به مطلق و مشروط (کلام صاحب کفایه و نقد آن)

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 59

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404)

ادامه نقل تعلیقات وارد بر مساله 34 - نقد اخذ به احوط قولین به عنوان تقلید - حاشیه محقق حکیم در تفاوت بین تقلید ابتدایی و عدول که در اول احتیاط است و در دوم فتوا است؟!
تحقیق و اقتراح: نظر ماتن بیان واقع برای همه مقلّدان است یا نظر خود را بیان می‌کند؟
بیان اقتراح مساله 34
مساله 35: اشتباه در تطبیق و بیان سه صورت - در یک صورت اشکال ندارد.
1. اشکال با توجه به مساله 13 - لزوم توجه به مساله 8

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 61

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404)

توضیح و اقتراح در مساله 35 و تفاوت آن با متن عروه و با حواشی جمعی از محشین
مساله 36: راه های اثبات فتوای مجتهد:
1. شفاهی از مجتهد بشنود
2. اخبار عدلین
3. اخبار عدل واحد بلکه ثقه که قولش اطمینان آورد
4. رساله مکتوب مجتهد به شرط امن از غلط
توضیحات ذیل مساله 20
1. لزوم اشاره به ضابطه کلی نسبت به طرق اثبات موضوعات شرعی
2. اثبات به قطع - طرق عقلایی - طرق شرعی - بیان دو طریق اول کار فقیه نیست
3. تفاوت قطع با غیر قطع