پاسخ به پرسش های درسی (1403-1404) - جلسه 10
درس خارج فقه و اصول
فقه تا جلسه 90
اصول تا جلسه 74
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 100
عدم پذیرش رای مرحوم سید یزدی نسبت به اجزا در عقود، ایقاعات، وضعیات و... .
جمع کثیری از فقها به حسب فتوا(محقق نایینی و شاهرودی) یا احتیاط (محقق کوه کمره ای) یا فتوا به احتیاط (آل یس و حسن قمی) یا ابهام و اجمال(محقق بجنوردی)
ادامه تعلیقه ها نسبت به بخش میانی مساله 53 و کذا لو اوقع عقداً او ایقاعاً
تذکر: نسبت به اشکال بر محقق خویی: ایشان در منهاج مساله 17 تفصیل در فرض دوم (که در حاشیه عروه ثبت شده است) را ندارد.
اما تفصیل اول ( تفریق بین این که مورد جهل پذیرفته باشد یا نه) را دارد.
ضابطه محقق حکیم در مساله: ان الاثر الثابت حال تقلید الثانی ان کان من آثار السبب الواقع فی حال تقلید الاول فالعمل فیه علی تقلید الاول و ان کان من آثار امر حاصل حین تقلید الثانی فالعمل فیه علیه علی تقلید الاول.
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 95
2. اقوال سه گانه نسبت به نصب فقیه - افزودن بر تفصیل محقق حکیم - مساله تابع نگاه فقیه به حدود وظایف و اختیارات حاکم شرع است. ملاحظه مصلحت عنصر مهم این باب است. در مساله 68 تتمه ای می آید.
3. نصب فقیه از مصادیق حکم حکومی است و ادله آن ادله نصب نیز هست و حکم حکومی با مرگ حاکم باطل نمی شود.
البته شان هر فقیهی نیست تا تزاحم پیش نیاید بلکه از شئون زعیم است
اقتراح نسبت به مساله 51
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 79
توجیه کار شارع در صوم مستحاضه - توجیه کار شارع در اجازه فضولی بنا بر کشف.
خلاصه کلام:
1. جریان کثیری از امور جاری در تکوین در اعتبار و تشریع؛ و خفیف الموونة بودن اعتبار اتساع در جعل یا اختلاف در زمان ما به الاعتبار با معتبر
2. اصطلاح شرط متاخر و اولی اعراض از کاربست آن است
3. موارد واقع شده در شریعت توجیه روان دارد.
4. نزاع عمیق نیست و استعمال یا پرهیز از این مصطلحات چیزی را عوض نمی کند.
تقسیمات و اقسام واجب
1. تقسیم به مطلق و مشروط (کلام صاحب کفایه و نقد آن)