header

مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 67

مقصد اول اصول فقه (1403-1404)

کلام شیخ انصاری راجع به مبنای دو قول اجزا و عدم در فقه
کلام شیخ انصاری در اصول (مطارح الانظار صص 20-37)
کلام مرحوم حکیم در مستمسک العروه ذیل مساله 53.
وجوه عدم اعاده:
1. امتثال امر ظاهری مقتضی اجزا است
2. به دلیل اجماع مستند می کنند
3. اگر چنین نباشد وثوق به فتاوا از بین می رود
4. وجود سیره برای اجزا
5. مقتضای نفی عسر و حرج
6. ادله جواز عدول نسبت به وقایع آینده دلالت دارد نه گذشته
7. استصحاب اعتبار احکام ظاهری نسبت به گذشته
نقد وجوه توسط محقق حکیم مگر وجه هفتم
اقتضای تحقیق و بیان رأی مختار

تفسیر قرآن کریم (1403-1404) - جلسه 20

تفسیر قرآن کریم (1403-1404)

ادامه تفسیر آیات 87 الی 103 - نکاتی افزون در مورد روح القدس - روح الامین
نکته آیه 93 و اشربوا فی قلوبکم العجل بکفرهم عجل به محبت گوساله ترجمه شده است! در حالی که بیان آیه چیزی فراتر است و اتحاد محبّ و محبوب را می‌رساند!
نکته آیه 96: و لتجدنهم احرص الناس علی حیوة
تقسیم یهود به یهودیت موسوی ( مانند عبدالله بن سلام هر چند با مولا بیعت نکرد یا در جنگ همراهی نکرد ( وشهد شاهد من بنی اسرائیل احقاف/10 در مورد مثل این فرد است. و یهودیت منحرف و لجوج و صهیونیست.
نکته آیه 102: واتبعوا ما تتلوا الشیاطین علی ملک سلیمان
احتمالات در آیه

مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 85

مقصد اول اصول فقه (1403-1404)

توجه تکلیف شرعی به غیر بالغ - دورآوری در مساله: رای به اثبات از محقق نایینی با دو بیان - قول به وجوب مقدمه شرعا حفظا للغرض حتی قبل از بلوغ - تحصیل قدرت یا حفظ قدرت
تفاوت بین احکامی که با عقل مستقل قابل کشف است با احکامی که نیست. مستحیل است تقیید این احکام به بلوغ مانند وجوب معرفت به دین و اصول عقاید.
بیان دوم محقق نایینی: این وجوب عقلی است نه شرعی پس حدیث رفع قلم جاری نیست.تفاوت این دو بیان.
سه سوال از محقق نایینی:
1. دلیل بر مدعا
2. تعیین محدوده برای حدیث رفع قلم
3. عقل ادراک دارد و از آن مولویت در نمی آید.
رای به نفی حکم عقل هر چند هست لکن تخصیص خورده است.

فلسفه قواعد فقهیه و قواعد فقهیه - جلسه 4

تقسیم قواعد فقهیه به اعتبار مستند
قاعده فقهی مستند به نص (منصوص یا مصطاد)
مستند به عقل، عقلا و اجماع
تفاوت این قواعد در استنباط
صرف لبی بودن دلیل، مصحح قدر متیقن گیری نیست
امکان سنجی اصطیاد قاعده از نصوص وارد در موارد خرد و دو روش اجتهادی در این باره
فقه اصطیاد و فقه اقتصار
نمونه هایی از دو روش اجتهادی