header

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405) - جلسه 34

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405)

توضیحات: مفروض مساله نبود عارض ثانوی است
تعلیقات:
الف. نسبت به اصل مساله
1. لابد من رجوعه الی الاعلم
2. لابد من رجوعه الی اهل خبره
تفاوت این دو تعلیقه که نسبت عام و خاص من وجه است نه عام و خاص مطلق
ب. نسبت به مثال ها
1. نسبت به مثال اول: نماز دوباره با آب غیر مستعمل اگر ترک احتیاط لزومی است.
اقول: بیان مفروض این تعلیقه - بر مبنای عدم جواز بدار و عدم اجزاء و الّا وجهی برای قضا نیست.
2. نسبت به مثال دوم گفته شده احتیاط واجب قضا است.
اقول: چرا؟ محقق خوانساری اجازه رجوع نمی‌دهد.
تحقیق: مساله
توصیه است نه بیان امر تقلیدی بله مثال ها تقلیدی است.

فلسفه قواعد فقهیه (1404-1405) - جلسه 6

مرکز فقه ائمه اطهار علیهم السلام
اختلاف در استفاده کبری از بیان شارع
مثلا: محقق نایینی قائل به تفاوت بین لاتشرب الخمر لانه مسکر با لاتشرب الخمر لاسکاره است درحالی که محقق خویی فرقی بین این دو قائل نیست
محقق اصفهانی حیثیات تعلیلی در احکام عقلی را موضوع حکم میداند برخلاف حیثیت تعلیلی در احکام شرعی
این سخن ناصحیح است

فلسفه قواعد فقهیه (1404-1405) - جلسه 6

مرکز فقه ائمه اطهار علیهم السلام
اختلاف در استفاده کبری از بیان شارع
مثلا: محقق نایینی قائل به تفاوت بین لاتشرب الخمر لانه مسکر با لاتشرب الخمر لاسکاره است درحالی که محقق خویی فرقی بین این دو قائل نیست
محقق اصفهانی حیثیات تعلیلی در احکام عقلی را موضوع حکم میداند برخلاف حیثیت تعلیلی در احکام شرعی
این سخن ناصحیح است