header

مقصد اول اصول فقه (1404-1405) - جلسه 30

مقصد اول اصول فقه (1404-1405)

محقق خراسانی از اقسام دیگر واجب بعدا سخن می گوید در فصل 9 و 10 و 11 از همین مقصد اول در حالی که امر سوم از مقصد چهارم اختصاص داده به تقسیمات واجب! اما بحث را ناتمام گذاشته است.
ما نظریه مخاطب بودن مجتمع یا حاکمیت را به عنوان شخص حقوقی قبول نداریم. به درس خارج اصول دور اول مراجعه شود.
ادامه مباحث مرحوم آخوند در این جا تا بحث ضد که فصل پنجم از فصول مقاصد اول است مبتنی بر قول به وجوب شرعی مقدمه واجب است که ما قائل نیستیم ولی به آن موارد اشاره خواهیم کرد.
قول به وجوب مقدمه قابل توجیه نیست بله محبوبیت و مطلوبیت مقدمه علت گویا نزاع در این مساله پرهیز غیر واقعی است.
(کلمات مرحوم حائری و نایینی و خویی مقایسه شد)
1. متابعت وجوب مقدمه از وجوب ذی المقدمه در اطلاق و اشتراط - کلام صاحب معالم و رد آن و اثبات نظریه

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405) - جلسه 37

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405)

نگاه شیخ انصاری به ماهیت ولایت حاکم و فقیه با تطبیق بر مزاحمت یکی بر دیگری در وقتی که فقیه اول وارد مقدمات کار شده است:
1. نظریه حجیت که مستفاد از توقیعاسحاق بن یعقوب است.
مطابق این توقیع مکلف به ارجاع مردم هستند و نهی از مزاحمت متوجه آن ها است وگرنه حکام هر کدام حجت از طرف امام هستند و اقدام برای هر کدام جایز است.
2. نظریه نیابت از امام مستند به عمومات نیابت - مزاحمت جایز نیست مثل عدم جواز مزاحمت در امری که امام دست گذاشته است.
3. نظریه وکالت در این جا مزاحمت جایز است مثل وکلای متعدد.
این فرآیند از شیخ انصاری از موارد تقلیدی است یا نه؟
اگر هست از کدام یک از آن دو مورد است و اگر نیست کدام یک از آن 5 مورد است؟
یا تعیّن مستقلی است؟

فلسفه قواعد فقهیه (1404-1405) - جلسه 7

بیان تفاوت رفتار فقیه در استنباط با قواعد منصوص و مصطاد و تعلیمی
همچنین تفاوت رفتار با قواعد مستند به نقل، مستند به عقل، مستند به بنای عقلا و اجماع
تمرکز بر مفاهیم تصوری در برخی موارد و عدم تمرکز در برخی موارد دیگر
قدر‌متیقن گرفتن از ادله لبی همیشه صحیح نیست
گاه با پیشینه کاوی، واکاوی و پسینه کاوی شک برطرف میشود
عدم صحت اطلاق گیری از ادله نقلی امضایی