ادله عام قراردادها - ادله عام قرآنی و روایی (99-1400) - جلسه 13
گستره آیه و عقود مستحدث
مفهوم شناسی مستحدث
اندیشه عدم شمول با بیان شش مانع
نقد اندیشه عدم شمول و بیان اندیشه شمول
خارج فقه سیاسی (99-1400) - جلسه 17
جلسه هفدهم (41)
پاسخ به شبهات فاطمیه
دلیل هشتم : برخی اسناد دال بر انگاره وکالت کارگزاران از ناحیه مردم در مقابل انگاره ولایت
استدلال به خطبه نهج البلاغه
نقد و بررسی
1. اشکال سندی
2. وکالت به معنای لغوی است و نه فقهی
دلیل نهم : روایت سلیم بن قیس
اعتبار سلیم و کتاب او
خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 90
عدم اشتراط اجتهاد در قاضی منافات با لزوم نصب قاضی توسط من له النصب ندارد.
آیا نصب عامی توسط امام علیه السلام در مورد غیر مجتهد برای قضاوت صورت گرفته است؟
خیر!
لزوم نصب غیر مجتهد برای قضا در عصر غیبت توسط فقیه
قضاوت از شئون اعمال ولایت است.
تفسیر قرآن کریم(1401-1402) - جلسه 14
در مورد رحمان اختلاف است برخی آن را عَلَم میدانند و قاعدتا «ال» داخل بر آن را زاید فرض میکنند. و برخی وصف مشتق از صیغه مبالغه یا اسم فاعل البته با حفظ مبالغه در ساختار آن.
الف و لام هم موصوله است، چنان که روایتی در این زمینه دلالت دارد: فقولوا عند افتتاح کل امر صغیر او عظیم بسم الله الرحمن الرحیم ای استعین علی هذا الامر بالله الذی لاتستحق العبادة لغیره المغیث اذا استغیث المجیب اذا دعی الرحمن الذی یرحم یبسط الرزق علینا الرحیم بنا فی ادیاننا و دنیانا و آخرتنا.
تفاوت رحیم و رحمان - امام صادق علیه السلام: الرحمان اسم خاص بصفة عامة و الرحیم اسم عام بصفة خاصة.