روش شناسی استنباط احکام فقه پزشکی (99-1400) - جلسه 19
جلسه نوزدهم (33)
راهکار های تصحیح سیره های مستحدث به اعتقاد ما
1. بسیاری از عرف های مستحدث با واکاوی، پیشینه کاوی و پسینه کاوی معلوم میشود که تجسم ادراک عقل است.
و تجسم ادراک عقل نیازمند امضا نیست چون عقل خود یکی از منابع است.
میتوان مثل دموکراسی در سیاست، چک، سفته و بانک در اقتصاد و ... را از این قبیل دانست؛ هرچند به عنوان خیر الموجودین.
کیفیت کشف تایید شارع از عدم ردع
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 124
محقق خویی : تصویر بحث در دو مقام
1. لم تعلم مخالفت حی با میت در فتوا
2. تعلم
عدم جریان استصحاب در مقام
لزوم مقایسه فوت مجتهد با فوت راوی و شاهد نه عروض جنون و ...
الشارع لا یرضی بزعامة المجنون
سه دلیل برای اشتراط حیات در مفتی در تقلید ابتدایی
عدم اشتراط حیات در بقا بر تقلید به دلیل سیره و ...
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 114
مباحثی از اجتهاد و تقلید
طرح مباحث اجتهاد و تقلید در متون اصولی و فقهی
1. تجزی در اجتهاد
مفهوم شناسی اجتهاد مطلق و اجتهاد متجزی
اهمیت گفتگو از مسئله
امکان بلکه ضرورت اجتهاد متجزی به دو دلیل
خارج اصول فقه- دور دوم (1400-1401) - جلسه 43
پاسخ به چند سوال - استعمال چهارم کاربست حکم ظاهری در اصول عملیه - دفاع از حکم ظاهری در این فرض واقعی بودن جگک شارع نسبت به اصل استصحاب، برائت و...
تأمل در اصل تصور حکم ظاهری در این فرض و بیان آن.
انقسام حکم به الاهی و غیر الاهی - انقسام الاهی به اولی و ثانوی و غیر الاهی به قضایی، حکومی و ولایی
حکم الاهی: معتبر خداوند و معتبَر به عنوان بخشی از شریعت باشد.
همچنین اگر معتبِر پیامبر است و به عنوان شارع از ایشان صادر شود.