فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403) - جلسه 4
ادله مخالفان احتیاط با امکان اجتهاد و تقلید هر چند فی الجمله: 1. ظاهر سیر مرتضی و رضی: اتفاق بر بطلان تقلید تارک اجتهاد و تقلید سید رضی:«الاجماع علی ان من صلی صلاة لایعلم احکامها فهی غیر مجزیة»
2. اعتبار اطاعت در صحت عبادت مقتضی منع احتیاط است.
3. احتمال دخل اجتهاد یا تقلید در حصول غرض.
4. ان الانشاء یعتبر فیه الجزم و لایتحقق هذا بالاحتیاط.
5. احتمال قصد وجه و تمییز.
6. کلام محقق نایینی اگر عمل مورد امر است لکن در نوع امر شک داریم در این جا احتیاط جایز لکن اگر در اصل تعلق امر شک داریم احتیاط وجه ندارد؛ زیرا امتثال اجمالی(با احتیاط) در طول امتثال تفصیلی(با اجتهاد و تقلید) است.
7. مستلزم لعب به امر مولا است. 8. ....
جواب ادله مخالفان(تذکر محل بحث عروض عناوین ثانویه نیست):
1. اجماع واضح نیست.صغری و کبری
2. اطاعت با احتیاط نیز حاصل است لدی العقل و العرف و العقلا
3. صرف احتمال دخل دلیل ندارد. نهایت موجب شک است که بحثش میآید.
4. منافات با جزم در منشأ ندارد.
5. اعتبار قصد وجه دلیل میخواهد.
6و7. ضعیف است(توضیح)
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 27
اهمیت بحث
مخالفت با عامه و همگرایی اسلامی
توجیه عدم تنافی
وجود رفتار های ناموجه در مسئله مورد بحث
طرح تقیه با عدم مساعدت تاریخ
خارج فقه القضا (99-1400) - جلسه 81
بیان دو نظر در صحت وکالت و تولیت به غیر مجتهد برای قضا در عصر غیبت
سپردن کار های مقدماتی قضا به غیر مجتهد
محل نزاع در فرض اضطرار نیست.
مراد از غیر واجد شرط فقط فاقد شرط اجتهاد است.
تحلیل نظر مجوزان
تعارض ادله (99-1400) - جلسه 114
مباحثی از اجتهاد و تقلید
طرح مباحث اجتهاد و تقلید در متون اصولی و فقهی
1. تجزی در اجتهاد
مفهوم شناسی اجتهاد مطلق و اجتهاد متجزی
اهمیت گفتگو از مسئله
امکان بلکه ضرورت اجتهاد متجزی به دو دلیل