مقدمه اصول فقه (1401-1402) - مقدمه اصول فقه (1401-1402)
جلسه 80- در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
چکیده نکات
اگر گفته شود: با شک نسبت به در مقام بیان کیفیت عبادات بودن آیات باید گفت: آیات در مقام بیان کیفیت است.(کلام محقق خویی)
در پاسخ باید گفت: مقرر عندالعقلا این است که کلام حکیم را حمل بر لغو نکنند لکن حمل بر توسعه بیان(مثلا اصل تشریع و بیان کیفیت) هیچ دلیلی ندارد.(نقد کلام محقق خویی در این باره)
تحقیق با بیان چند امر:
1. مساله عقلی و عقلایی است با ابزار مناسب باید حل شود.
2. لزوم ملاحظه سلوک شارع در بیان قوانین و تشریعات در وقت تفصیل تمسک صحیح است و در وقت اجمال و جمع بندی صحیح نیست.
3. در شریعت هر دو وجود دارد پس رای مطلق در هر دو طرف ناصحیح است.
4. اطلاق لفظی محل بحث است نه مقامی.
5. عمومات وضعیه خارج از محل بحث است.
- اطلاق مقامی
- اطلاق لفظی
- صحیح و اعم
- صحیحی و اعمی
- ثمره دوم صحیحی و اعمی
- رد ثمره دوم در صحیح و اعم
- ثمره دوم
- شک در مقام بیان
- اطلاقات آیات
- نظریه تحقیق در تمسک به اطلاق آیات
- تحقیق و تمسک به اطلاقات و صحت فی الجمله
- در مقام بیان بودن
- اطلاق و مقام بیان
- توسعه مراد غیر و در مقام بیان بودن
- تمسک به عمومات وضعیه قرآن
- اطلاق احادیث مبین کلیات و اصول احکام
- عدم صحت ثمره دوم
برچسب ها:
چکیده نکات
اگر گفته شود: با شک نسبت به در مقام بیان کیفیت عبادات بودن آیات باید گفت: آیات در مقام بیان کیفیت است.(کلام محقق خویی)
در پاسخ باید گفت: مقرر عندالعقلا این است که کلام حکیم را حمل بر لغو نکنند لکن حمل بر توسعه بیان(مثلا اصل تشریع و بیان کیفیت) هیچ دلیلی ندارد.(نقد کلام محقق خویی در این باره)
تحقیق با بیان چند امر:
1. مساله عقلی و عقلایی است با ابزار مناسب باید حل شود.
2. لزوم ملاحظه سلوک شارع در بیان قوانین و تشریعات در وقت تفصیل تمسک صحیح است و در وقت اجمال و جمع بندی صحیح نیست.
3. در شریعت هر دو وجود دارد پس رای مطلق در هر دو طرف ناصحیح است.
4. اطلاق لفظی محل بحث است نه مقامی.
5. عمومات وضعیه خارج از محل بحث است.
نظر شما