فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405) - فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405)
جلسه 54- در تاریخ ۱۸ آذر ۱۴۰۴
چکیده نکات
شیخ انصاری و تعیین حدود اصول دین یعنی آن چه معرفت به آن لازم است:
1. در معرفت رب: تصدیق به وجود واجب صفات ثبوتی راجع به علم و قدرت نفی صفات راجع حاجت و حدوث. لایصدر منه القبیح فعلا او ترکا
مراد از معرفت: رکوز در اعتقاد مکلف و لو نتواند تخصصی بیان کند.
2. در معرفت نبی: معرفت شخص با نسب معروف او و تصدیق به نبوت و صدق او
اعتقاد به عصمت از اول عمر تا آخر لازم نیست - بله بقیه امور مربوط به وی واجب است.استدلال بر متمکن
3. در معرفت ائمه علیهم السلام: معرفت به نسب و تصدیق به هادی بودن آن ها و وجوب انقیاد از ایشان.
در عصمت ایشان دو وجه است.
4. در تصدیق بما جاء به النبی صلی الله علیه و آله: تصدیق به متواترات از احوال مبدأ و معاد مانند: عذاب و سوال در قبر و معاد جسمانی و حساب و صراط و میزان و جنت و نار اجمالا.
البته قدر مسلم معرفت اعتقاد به معاد جسمانی و بقیه مسلم نیست.
لکن یمکن ان یقال: عدم انکار کافی است نه وجوب اعتقاد.
نقد کلام شیخ انصاری در مقام و بیان برخی نکات افزون
- فقه العروة الوثقی
- اجتهاد و تقلید و مرجعیت و زعامت
- فقه العروة
- فقه اجتهاد و تقلید
- فقه الاجتهاد و التقلید
- فقه الزعامة
- تقلید و اصول دین
- حد حالت نفسانی لازم و اصول دین
- شیخ انصاری و بیان حد اعتقاد لازم
- روایات مبین معارض و اعتقاد لازم
- آن چه معرفتش لازم نیست
- حد توحید لازم و اصول دین
- معاد جسمانی و لزوم اعتقاد به آن
برچسب ها:
چکیده نکات
شیخ انصاری و تعیین حدود اصول دین یعنی آن چه معرفت به آن لازم است:
1. در معرفت رب: تصدیق به وجود واجب صفات ثبوتی راجع به علم و قدرت نفی صفات راجع حاجت و حدوث. لایصدر منه القبیح فعلا او ترکا
مراد از معرفت: رکوز در اعتقاد مکلف و لو نتواند تخصصی بیان کند.
2. در معرفت نبی: معرفت شخص با نسب معروف او و تصدیق به نبوت و صدق او
اعتقاد به عصمت از اول عمر تا آخر لازم نیست - بله بقیه امور مربوط به وی واجب است.استدلال بر متمکن
3. در معرفت ائمه علیهم السلام: معرفت به نسب و تصدیق به هادی بودن آن ها و وجوب انقیاد از ایشان.
در عصمت ایشان دو وجه است.
4. در تصدیق بما جاء به النبی صلی الله علیه و آله: تصدیق به متواترات از احوال مبدأ و معاد مانند: عذاب و سوال در قبر و معاد جسمانی و حساب و صراط و میزان و جنت و نار اجمالا.
البته قدر مسلم معرفت اعتقاد به معاد جسمانی و بقیه مسلم نیست.
لکن یمکن ان یقال: عدم انکار کافی است نه وجوب اعتقاد.
نقد کلام شیخ انصاری در مقام و بیان برخی نکات افزون
نظر شما