خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 29
عدم حضور حجتی متناسب دال بر منع.
تضییق بر معتبره ابن سنان. ان قلت: کلام امام علیه السلام اطلاق دارد و حمل بر غالب نمیشود.
قلت: معیار ما در اطلاق اطمینان است و اینجا نیست- این حدیث حتی رزق از بیت المال را نیز میگیرد که صحیح نیست(یاخذ من السلطان الرزق دارد). کلام محقق طباطبائی نسبت به این حدیث.
در روایت عمار این معضل نیست لکن بر مبنای ما نمیتوان از آن اطلاق گرفت - مشکل در سند روایت است.
قید متناسب هم مهم است. بالاخره در مقابل ادله و قواعد عام دال بر حلیت اجرت برای هر عمل محترم باید دلیل متناسب باشد.
قول به جواز علی الاطلاق به مشهور نسبت داده شده است.
تضییق بر وجوه غیر نقلی گذشته: هیچ کدام به وجهی معتبر بر نمیگردد یا مخصوص اخذ اجرت از متخاصمین است.
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 50
در دلالت «بغض» بر حرمت و بطلان تأمل است. در اثبات حرمت اخذ اجرت برای اذان نیازمند روایت زید بن علی نیستیم.
در اثبات حرمت اخذ اجرت برای تعلیم قرآن نیازمند هستیم. نسبت به دلالت روایت 3و 4 -که حامل واژه سحت است- از جهت اثبات حرمت و بطلان (ضمان و عدم مالکیت) اختلاف است. اکثر آن را حمل بر حرمت کردهاند و در ملکیت آن اختلاف است. شیخ انصاری منافی ملک نمیداند ولی برخی آن را ظاهر در غیر ملک میدانند.
نظر ما این است که در دلالتش بر حرمت و عدم ملک تامل است به دلیل کلام لغوی ها.
روایت 3و4 ضعف دلالت و سند دارد. روایت 5 دلالت و سند ضعیف است.
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 63
مصونیت قضایی دیپلماتیک و غیر آن
قالب های مختلف مصونیت: مصونیت قضایی کارگزاران نظام - مصونیت سفرا، ماموران و اماکن دیپلماتیک در کشور پذیرنده-
کاپیتولاسیون و....
اصل 86 قانون اساسی راجع به مصونیت نمایندگان - تبصره 1 از ماده 9 قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان - احضار قضایی نماینده از طریق هیات نظارت - ماده 10 قانون نظارت دلالت بر تشکیل دادگاه ویژه برای نمایندگان دارد. نظر شورای نگهبان در جواب رئیس وقت قوه قضاییه
1. اصل 86 ریشه اسلامی ندارد 2. اصل 19 و 20 قانون اساسی بر خلاف مصونیت دلالت دارد 3. اختصاص اصل 86 به... 4...
تفسیر خاص شورای نگهبان از اصل 86
مقدمه اصول فقه (1401-1402) - جلسه 90
درس اخلاق: امام رضا علیه السلام میفرمایند: ما ذئبان ضاریان فی غنم ... بأضر فی دین المسلم من حبّ الرئاسة.
خطرناک بودن طلب ریاست در کلام امام رضا علیه السلام
دو جریان در اسلام: ریاست گریز/شهرت گریز با شعار شهرتنی اهلکتنی و ریاست طلب.
سیره عموم علماء و تابعین بر اول/توجیه ریاست طلبی/نشانه ریاست طلبی مذموم/فکر میخواهد نه ریاضت/کسی را متهم نباید کرد.
از راه های جایگزین اطلاق لفظی: 1. اطلاق مقامی 2. کشف امضاء از عدم وصول رادع با وجود سیره عام و حاجت 3. اطمینان به عدم از هر طریق مانند سیره شارع بر تصرف و تعبد در معاملات نیست. گستره شریعت....