تفسیر قرآن کریم (1402-1403) - جلسه 4
راجع به الکتاب آیا مراد قرآن است؟
لام در للمتقین: اختصاص یا تقویت؟ توضیح لام تقویت
طرح اشکال معروف؛
1. اختصاص به متقین کمال قرآن نیست
2. خلاف وجدان در خارج است
3. خلاف برخی آیات دیگر مثل آیه 185 سوره بقره است
اجمال جواب ها:
1. تصرف در الکتاب 2. تصرف در لام للمتقین
3. تصرف در هدی 4. تصرف در معنای متقین
خارج فقه القضاء (1401-1402) - جلسه 47
سند روایت دوم در اذان و اختلاف از جهت حسین بن عُلوان و عمرو بن خالد واسطی.قبول روایت بر مبنای اجتهادی استاد محترم.روایت جعفریات(اشعثیات) اعتبار کلیت متاب اختلافی است.اختلاف مبنای محقق خویی نسبت به کتاب- نفس کتاب مشکل ندارد اما این که آن چه نزد محدث نوری بوده اصل کتاب باشد ثابت نیست پس به روایت سوم نمیتوان فتوا داد.
قاعده لاضرر و استصحاب (93-94) - جلسه 43
بیان کلام شیخ انصاری و محقق خراسانی بر دلالت روایت زراره بر استصحاب
تفسیر قرآن کریم (1402-1403) - جلسه 3
در بیان الم آرا در مساله
1. انها من المتشابهات فلا تفسیر لها و هو المروی عن الائمة الاطهار علیهم السلام
2. انها دالة علی اسماء الله... به تفاسیر مراجعه شود و هو المروی عن الائمة الاطهار علیهم السلام
*در بیان اعراب و موقعیت نحوی آن اختلافاتی هست. بحث از آن اختلافات مورد نظر ما نیست.
* ذلک الکتاب. بحثی در مورد کاف و ال و کتاب استفادهای که از واژه کتاب شده است. وجه استعمال کاف که برای بُعد است.