header

مباحثی از فقه القضاء - دانشگاه رضوی (1402-1403) - جلسه 3

دانشگاه علوم اسلامی رضوی - مقطع دکتری
مفهوم شناسی قضا
چهار نظر در مفهوم قضا
نظر محقق خوانساری
تفصیل بین قضا در شبهات حکمیه و موضوعیه
نقد کلام محقق خوانساری
حدود نفوذ قضا
احتیاج قضا به نصب از سوی امام علیه السلام
صور مختلف حالات محکوم علیه و محکوم له نسبت به حکم قاضی
حالات مقلد نسبت به فتوای مجتهد
حالات شهروند نسبت به حکم حاکم

تفسیر قرآن کریم(1401-1402) - جلسه 12

تفسیر قرآن کریم(1401-1402)

اطلاقات واژه «الله» - سه اطلاق در این واژه:
1. بر ذات مستجمع صفات کمال و جلال - عَلَم - و الف و لام جزء کلمه است.
2. بر ذات با اعتبار ظهور و تجلّی مطلق - که ظهور و تجلّی در ذات موضوع له داخل است.
3. بر ذات باعتبار ظهور و تجلّی خاص - فیض مقدس.
(بهتر است به 2 اطلاق برگردد و جدا کردن اطلاق 2و3 از یکدیگر موجّه به نظر نمی‌رسد.)
شبهه فخر رازی و دیگران و پاسخ به آن
در اصل و نوع کلمه اختلاف است که به تفصیل در سلسبیل آمده است. بررسی واژه «الله» در روایات. در روایات بر صرف ذات به عنوان «علم» واژه «الله» اطلاق نشده است، بیشتر جنبه استیلاء بر خلق و معبود بودن الله در این واژه لحاظ شده است.
روایاتی مثل: سألته عن معنی الله؟ قال: استولی علی ما دقّ و جلّ «؟» لکنی ارجع الی معنی هو خالق الاشیاء و صانعها «؟» هو الذی یتألّه عند الحوائج و الشدائد کل مخلوق.

تفسیر قرآن کریم (1402-1403) - جلسه 3

تفسیر قرآن کریم (1402-1403)

در بیان الم آرا در مساله
1. انها من المتشابهات فلا تفسیر لها و هو المروی عن الائمة الاطهار علیهم السلام
2. انها دالة علی اسماء الله... به تفاسیر مراجعه شود و هو المروی عن الائمة الاطهار علیهم السلام
*در بیان اعراب و موقعیت نحوی آن اختلافاتی هست. بحث از آن اختلافات مورد نظر ما نیست.
* ذلک الکتاب. بحثی در مورد کاف و ال و کتاب استفاده‌ای که از واژه کتاب شده است. وجه استعمال کاف که برای بُعد است.