فقه العروة - اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 8
اشتراط ایمان در مرجع تقلید - امر اعتقادی مراد است نه سلوک عملی - مورد قبول همگان است مگر قلیلی که نوعی تردید ابراز کردهاند.
محقق حکیم: این شرط عند العقلاء ظاهر نیست مورد اجماع است.پس عمده دلیل آن اجماع است.
روایت علی بن سوید و مکاتبه احمد بن حاتم بن ماهویه و برادرش دلیل بر اعتبار نیست.
زیرا در روایت اول فرض بر عدم ایتمان است مضافا این که ناظر به قضات آن دوران است که به قیاس و نحوه آن عمل میکردند.
روایت دوم حمل بر استحباب میشود للاجماع القطعی علی خلاف ظاهره.
سند این دو روایت ضعیف است. محقق خویی: اجماع - مقبوله ابن حنظله - دو روایت ابن سوید و ابن حاتم
فقه جزا - فارابی [دو واحد - مقطع ارشد] (1402-1403) - جلسه 12
ضمان جانی نسبت به مازاد بر دیه
قاعده تسبیب محل خلاف است
با قاعده تسبیب ضمان نسبت به خسارات از کار افتادگی ثابت نمیشود
البته در صورتی که صدق ضرر (نه عدم النفع) داشته باشد میتوان قائل به ضمان شد
تفاوت ضرر با عدم النفع
برخی تطبیقات مشتبه
اصول عقلایی تعبدی
عدم ملازمه بین عقلایی بودن و تعبدی بودن