قاعده لاضرر و استصحاب (93-94) - جلسه 53
بیان کلام محقق خراسانی در مورد روایت قاشانی و محقق نایینی
خارج فقه سیاسی براساس کتاب فقه سیاسی جلد1 (1402-1403) - جلسه 2
ادوار فقه سیاسی
دوره تکوین / تدوین / تثبیت / تحقق (ص23 و 24)
در فقه سیاسی (احکام بالمعنی الاخص) اقتراح : فقه تدبیر
فقه الاداره جای آن خالی است (ص25 و 26)
پیشفرض فقه سیاسی و طرح یک اشکال و جواب
امضایی بودن احکام به معنای داخل بودن در گستره شریعت است (ص26 و 27)
پیشینه مساله در دانش فقه (ص33)
کلام شیخ مفید دلالت دارد (ص34 تا 36)
کلام شیخ طوسی دلالت دارد (ص36 تا 38)
کلام نراقی (ص38 و 39)
مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 27
ادامه اشکالات وارد بر کلام محقق خراسانی و محقق عراقی
اختلاف مستند به تلبس به مبدأ است نه به خود مبدأ پس اختلاف به هیأت بر میگردد نه به مبدأ.
مثلا تاجر،آکل و مفتاح موضوع عنه برای دلالت بر ذات متلبس به مبدأ تجارت،اکل و فتح و کیفیت تلبس با اطلاقات و استعمالات این ها معلوم میشود. نه اشتراک و نه مجاز.
پس اختلاف به لغت و عرف بر میگردد و عرف و واضع در استعمال و وضع مؤاخَذ نیست.
موافقت محقق بروجردی با ما در مساله.
کلام محقق خویی در مساله. وی میفرماید تلبس به قوه و استعداد گاه از جهت وضع ماده است و گاه از جهت هیأت است.
(تطبیق بر مفتاح و مکنس - نقد کلام محقق خویی)
5-5-2. تحقیق با بیان چند امر