header

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403) - جلسه 49

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403)

درس اخلاق: و لا تلبسوا الحق بالباطل و تکتموا الحق و انتم تعلمون
ضرورت گرامیداشت ایام فاطمیه - حکم به تحریم فهم، جستجو و تحلیل تاریخ صدر اسلام! لزوم امساک عمّا شجر بین الاصحاب!
نقد اندیشه عدم ضرورت اقامه عزاداری در فاطمیه - لزوم همگرایی و تقریب.
تذکر راجع به ضرورت حجاب شرعی و انکار عدم آن و توضیحی پیرامون شورای رهبری.
ادامه درس: تحقیق در مساله 9 به بیان اموری:
1. توجه به حضور دو روی کرد نسبت به تقلید(قبلا اشاره شد) الف: فقط رجوع جاهل جاهل به عالم است.
ب: فراتر از این مورد(زعامت و ولایت). تفاوت این دو مورد

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403) - جلسه 75

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403)

یمکن ان یقال: ادله تقلید از شمول نظر غیر اعلم قصور دارد حتی اگر تعارض نباشد نتیجه با دلیل دوم یکی می‌شود لکن با لازمه آن متحد است نه با خود آن.
در نقد دلیل سوم گفته شده: روایات ضعف سند دارد به علاوه دلالت بر مراد ندارد.اما مقبوله ابن حنظله راجع به قضاوت است و لذا صفاتی مورد عنایت واقع شده که در باب فتوا مطرح نیست.
اما عهدنامه مالک نیز دلالت ندارد و راجع به باب قضا است و دلالت بر افضلیت مطلق دارد.بقیه هم سند ندارد.
در نقد دلیل چهارم(عقل) گفته شده: اقرب اقتضایی صغرا دارد لکن معلوم نیست ملاک اعتبار باشد - اقرب فعلی صغرای آن تمام نیست. گاه فتوای غیر اعلم مطابق فتوای اساطین گذشته است با این که عنوان هالم و فقیه بر هر دو صادق است؟
در باب اخبار بینات و ... معیار نیست با این که در آن جا هم اخبار و بینات هم طریقیت دارد.

مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 23

مقصد اول اصول فقه (1403-1404)

درس اخلاق: ان من حقیقة الایمان ان لایجوز منطقک علمک
تبدیل کیف به کم از کارهای بزرگ ائمه علیهم السلام است.
توضیح اوصاف ملکه عدالت یونان نشان از جامعیت و احتیاط می‌دهد.
قصه محقق اصفهانی و احترام به استاد.
مناقشه در صحت تعبیر به «مایصلح للقرینیة» با «محتمل القرینیة» و نقد این مناقشه.
1.2.8 - بحث مره و تکرار
1. لا دلالة للصیغه بر مره و تکرار در وقتی قرینه خاص نباشد.
نه ماده و نه هیأت آن
2. دلیل این ادعا انصراف است که فقط قانونگذار ایجاد طبیعة را خواسته است.