تفسیر قرآن کریم(1402-1403) - جلسه 16
تفسیر آیات 24 و 25 از سوره بقره - اتحاد عامل و عمل و آثار آن - تجسم اعمال بنا بر اتحاد عامل و عمل - تفسیر این دو آیه مطابق با این دو اصل - نقل کلام طبرسی در ذیل ایه 24 و نقل کلام زمخشری در ذیل آیه 25 و نقد آن ها - تفسیر آیات با نگاه عمومی و عوام و تقدیر مضاف - دلالت ایه 24 بر این که در همین دنیا آتش وجود دارد لکن اثر نمیگذارد و اثر آن در آخرت است. ارتباط نوع عمل با تجسم آن مثال به ذواللسانین و آکل ربا.
فقه جزا - فارابی [دو واحد - مقطع ارشد] (1402-1403) - جلسه 10
ادله ضمان جانی نسبت به خسارات درمان مازاد بر دیه
1. بنای عقلا
این بنا توسط شارع درمورد، رد نشده است
سکوت شارع نسبت به مخارج درمان، بدین جهت است که در گذشته مخارج درمان از دیه تجاوز نمیکرده است
اصل این بنا مورد امضای شارع نیز است
درمقاله ای ما به بیان راه های تصحیح فقهی بنا های جدید عقلا پرداخته ایم
2. دلیل دوم برای ضمان جانی دلیل لاضرر است
لاضرر علاوه بر دلالت بر حرمت اضرار به غیر دلالت بر ضمان نیز میکند
این برداشت مورد اختلاف است
3. ...
مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 53
اصل در قاعده جَبّ روایت نبوی و ولوی مشهور است - به اضافه توبه و هجرت - سند روایت(یا روایات) ضعیف و مشهور و مورد استناد است - سه نظر (بلکه بیشتر) در جبر ضعف سند روایات
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403) - جلسه 66
اشکالات استصحاب تخییر - استصحاب حجیت
1. بقای موضوع محرز نیست. بین مقطوع الارتفاع و مقطوع البقاء است. اگر موضوع«من لم یقم عنده حجة» باشد مقطوع الارتفاع است و اگر«من تعارض عنده الفتویان» باشد مقطوه البقاء است.
2. استصحاب در همه جا به کار نمیآید، زیرا اعتبار نظر مجتهد دوم گاه حالت سابقه ندارد!
3. استصحاب مفروض استصحاب در احکام است که مورد قبول نیست.
4. این استصحاب مبتلا به معارض است و آن استصحاب حجیت نظر معدول عنه است.و این استصحاب چون منجز است مقدم بر استصحاب تخییر است که معلق است به«علی تقدیر الاخذ بها»
کلام محقق نایینی: استصحاب حجیت فعلیة لقول المجتهد الاول لاینافی استصحاب تخییر را.
هر دو در عرض واحد است و حجیت نظر مجتهد معدول الیه با انتخاب مجتهد اول قطع نمیشود. در عرض واحد است مگر قائل به لزوم التزام بشویم...
اشکال این نظر از نظر محقق خویی(تنقیح126/1) و نتیجه آن را تعارض دو استصحاب میداند(آخر ص128 و اول ص 129)