فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1402-1403) - جلسه 36
فرمایش امام علیه السلام در توقیع امری فراتر از رجوع جاهل به عالم است. تعبیر الحوادث نه احکام الحوادث - استغراقی گرفتن ال (که شواهدی بر آن دلالت دارد) امکان استفادهی مراد از روایت را میسر میسازد.
روایت منسوب به امام عسکری علیه السلام نیز صفاتی را میشمارد که فراتر از رجوع جاهل به عالم است.
البته امام در مقام بیان وجوب تقلید نیستند لکن این جهت تفاوتی در اوصاف ایجاد نمیکند.
لازمه این اتجاه عدم کفایت مثل هوش مصنوعی است لکن لجنة الافتاء و تقلید شورایی را زیر سوال نمیبرد.
8. مساله زعامت(توضیح)
مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 66
تفریق مرحوم طباطبائی با توجه به فهم عرف،مناسبات حکم و موضوع به ثمره فقهی میرسد.مثلا در ادله عون الظالم و قبول ولایت جائر حتی اگر تعبیر غیر وصف اشتقاقی باشد باز توسعه فهمیده نمیشود نظیر وقتی که وصف اشتقاقی باشد.
توضیح در مثال: اگر گفته شود: تارک الصلاة کافر تا گفته شود: بین الایمان و الکفر ترک الصلاة (حدیث نبوی صلی الله علیه و آله).
اگر منشأ افتاء به کفر تارکین صلاة مثل روایت مزبور باشد، فتوایشان ناصحیح است و این غیر از«تارک الصلاة کافر» است. لایقال که «تارک الصلاة کافر» یعنی «کافر بالصلاة» چون با اطلاق وصف اشتقاقی اضافه این قید غلط است.
5.10.2- عنایت در انطباق یا عدم انطباق عنوان برآینددار
در ادامه نکته سابق توجه به صدق واژههای موضوع حکم شرعی لازم است.کلام صاحب جواهر(ج43ص97)
مقدمه اصول فقه (1402-1403) - جلسه 71
تتبع در اقوال - نظر محقق خراسانی در مساله- ادله دلالت ماده امر بر وجوب: 1. انسباق(تبادر) 2. صحت احتجاج
مؤیدات دلالت: آیه حذر و نبوی معروف و قول پیامبر صلی الله علیه و آله به بَریرة
ادله عدم دلالت ماده امر بر وجوب: 1. استعمال در اعم 2. تقسیم به اعم 3. فعل مندوب طاعت است و هر طاعتی مامور به است پس فعل مندوب مامور به است.
جواب محقق خراسانی از این سه وجه.
راجع به مؤیدات این سوال هست که چرا محقق خراسانی این موارد را دلیل قرار نداد؟
خارج فقه سیاسی براساس کتاب فقه سیاسی جلد1 (1402-1403) - جلسه 8
ادله نقلی دال بر عدم وجوب یا عدم مشروعیت تشکیل حکومت براساس شریعت در عصر غیبت
روایات در چهار گروه، گروه بندی میشوند
1. روایت دال بر راضی نبودن اهل بیت نسبت به قیام در عصر غیبت
طبیعتا شامل تشکیل حکومت نیز میشود
روایت عیص بن قاسم در کافی
مواضع استدلال به روایت
نقد و بررسی این روایت
روایت مثبت مطلوب مخالفان نیست