فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 61
توضیح و اقتراح در مساله 35 و تفاوت آن با متن عروه و با حواشی جمعی از محشین
مساله 36: راه های اثبات فتوای مجتهد:
1. شفاهی از مجتهد بشنود
2. اخبار عدلین
3. اخبار عدل واحد بلکه ثقه که قولش اطمینان آورد
4. رساله مکتوب مجتهد به شرط امن از غلط
توضیحات ذیل مساله 20
1. لزوم اشاره به ضابطه کلی نسبت به طرق اثبات موضوعات شرعی
2. اثبات به قطع - طرق عقلایی - طرق شرعی - بیان دو طریق اول کار فقیه نیست
3. تفاوت قطع با غیر قطع
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 97
ادامه توضیحات مساله 53
1. نسبت به ما سیاتی مطابق فتوای مجتهد دوم
2. نسبت به غساله اعمال گذشته صحیح است حتی با استعمال غساله لکن اگر باقی بود باید اجتناب کند.
3. در حلیت و حرمت نسبت به ذبح حیوان با غیر حدید(مثلا)
اگر مصرف کرده، مشکل ندارد یا فروخته ولی اگر موجود است تصرف نکند.
روح حاکم بر مساله، نظریه اجزاء است. مرتبط با مسائل 37 و 25 و 61 و 31
تعلیقات:
1. باید مطابق نظر مجتهد دوم عمل کند تا او چه بگوید
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 55
ردّ نقد چهارم محقق نایینی بر محقق خراسانی
تفاوت لسان اصول با امارات - ردّ نقد پنجم محقق نایینی بر خراسانی از محقق اصفهانی: تفاوت بین باب صلاة و طهارت مغسول به طهارت ظاهریه - کلام تهذیب الاصول
اقول: کلام اصفهانی منقوض است به کسی که با آب ظاهر الطهارة وضو بگیرد یا غسل کند و نماز بخواند؟
مگر گفته شود در این جا دلیل خاص بر لزوم اعاده داریم!
اقول: آیا واقعا لسان ادله اصول عملیه توانایی اثبات حکم ظاهری دارد؟
اگر دارد ظاهری عذری است یا بیشتر.
انقلاب واقع بیانی بیشتر اقوی میخواهد. فهم عرفی نیز بیش از این نیست. لسان همه ادله را نیز باید دید.
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 64
نقد وجه ششم (فهم عقلاء و عرف) بیان کافی ندارد با توجه به طریقیت.
بیان محقق بروجردی نیز عقیم است و ناسازگار با هم مثل...
صورت الحکم با توسعه واقع نمی سازد. هر کجا توسعه است مطابق توسعه و هر کجا ترخیص است ترخیص و الّا عدم الاجزاء محقق می شود.
طرح برخی شبهات مانند: سهولت و سمحه بودن شریعت با حنیفیه - توصیه به اعتدال در این باره - سهولت در تبلیغ - در بیان شریعت - در جعل احکام