مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 49
بحث موضوع قضا چیست؟ بعداً میآید.
1.3.4 : الاجزاء نسبت به احکام ظاهریه
1. جایگاه بحث و اهمیت آن
2. حدود مساله و اطراف آن اتیان به هر مأموربهی موجب سقوط امر آن است.
توضیح محل نزاع - مراد از کشف واقع - کشف واقع یا تبدل حجت
عدم جریان بحث در احتیاط. فتأمل
عدم جریان بحث در اصول عقلیه چون لاتتضمن حکماً
عدم فرق بین مقلد و مجتهد
عدم فرق بین شبهات و اصول جاری در شبهات
3. اصل مرجع
تفسیر قرآن کریم (1403-1404) - جلسه 12
تفسیر آیه 65 از سوره مبارکه بقره
وجه تغییر صورت بنی اسرائیل از صورت انسانی به بوزینه و خوک
داستان گاو بنی اسرائیل و نکات آن
نباید به بهانه این داستان و آیاتی مانند: لاتسألوا عن أشیاء ان تبدلکم تسؤکم سوال از وظیفه و مسائل فقهی را کوبید.
سوال وظیفه است و پاسخ وظیفهای دیگر.
و ان منها لها یهبط من خشیة الله (74)
وجود شعور در حیوانات و نباتات و...
دلالت قرآن و روایات بر وجود شعور در جمادات
پاسخ به پرسش های درسی (1402-1403) - جلسه 11
پاسخ به پرسش های درسی 1402-1403
فقه و اصول تا 16 دی ماه 1402
فقه جلسه پنجاه و هشتم
اصول جلسه چهل و هفتم
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 60
تعلیقات ذیل مساله 35:
1. حاشیه کاشف الغطاء: بل و لو کانا مختلفین و کان من قلده هو الافضل(این حاشیه توضیحی و مرحوم سید یزدی نیز با آن مخالف نیست)
2. اشکال که تقیید خصوصیت ایجاد نمیکند چون تقلید طریقیت محضه دارد.
3. حاشیه توضیحی مرحوم میلانی: اگر مجتهد مورد نظر افضل بود
4. حاشیه مرحوم بجنوردی: معرفت شخص مجتهد لازم نیست
5. معیار تطابق با من یجوز تقلیده فی الحال است - تطبیق معیار نیست.
6. تفاوت بین صورت اختلاف یا علم به اختلاف با عدم آن نیز لحاظ گردد.
7. فتوای مرحوم مفتی الشیعه: اگر تقلید التزام باشد و طرف مقید به عدم تقلید از عمرو باشد مفاد متن قابل قبول است.
8. حاشیه محقق عراقی: اگر اعلم به قول مطلق باشد
ادامه توضیحات:
1. مراد از صحّ چیست؟ صح تقلیده؟ صحت اعماله؟ تحقق تقلیده؟
(برداشت ها و نتائج آن قدری متفاوت خواهد شد)
2. مراد از علی وجه التقلید چیست؟ بشرط شیء نسبت به کسی و بشرط لا نسبت به دیگری است؟