فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 71
شرح تعلیقات وارد بر متن مساله 43 - برخی حواشی:
5. اگر کلی است و مباشر تعیین خود او است.
6. اگر در تعیین حق به مجتهد قابل رجوع کند جایز است.
7. اگر دین معجل یا مؤجل با حلول اجل باشد جایز است. در دین مؤجل غیر حال اگر مباشر قاضی فاقد باشد جایز نیست.
8. در شخصی یا مشخص به طریق شرعی جایز است.
9. اگر به عنوان تقاص باشد با شرائط آن ...
تفسیر قرآن کریم (1403-1404) - جلسه 15
تفسیر آیات 80 تا 82
از سوره بقره: و قالوا لن تمسنا النار ایاما معدودة...
خودشیفتگی یهود - نارسیسم - قرآن حدود 315 بار از تاثیر عمل صالح در کنار اعتقاد صحیح در نجات انسان یاد می کند.
مسلمات دین را باید پایه سایر معارف دین قرار داد.
در همین فقره نیز از عمل صالح در صلاح و عمل طالح در زیان انسان و خلود در نار یاد می کند.
روایات و اسناد محبت و ولایت اهل بیت - البته مساله حبّ در روایات فقط شیعه نیامده است.
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 55
ردّ نقد چهارم محقق نایینی بر محقق خراسانی
تفاوت لسان اصول با امارات - ردّ نقد پنجم محقق نایینی بر خراسانی از محقق اصفهانی: تفاوت بین باب صلاة و طهارت مغسول به طهارت ظاهریه - کلام تهذیب الاصول
اقول: کلام اصفهانی منقوض است به کسی که با آب ظاهر الطهارة وضو بگیرد یا غسل کند و نماز بخواند؟
مگر گفته شود در این جا دلیل خاص بر لزوم اعاده داریم!
اقول: آیا واقعا لسان ادله اصول عملیه توانایی اثبات حکم ظاهری دارد؟
اگر دارد ظاهری عذری است یا بیشتر.
انقلاب واقع بیانی بیشتر اقوی میخواهد. فهم عرفی نیز بیش از این نیست. لسان همه ادله را نیز باید دید.
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 72
وجوب شرعی مقدم مفید تاکید نیز نیست چون قانون گذار واحد است.
عدم دلالت عقل، نقل و عرف بر وجوب شرعی مقدمه.
به دلالت التزام - حتی بر مبنای توسعه آن- نیز از وجوب ذی المقدمه وجوب مقدمه انتزاع نمی شود.
سند انکار: لغویت و نبود دلیل
بالاتر از این آیا واقعا نزاع جدی و واقعی است؟
کار به برخی تعابیر نداریم. مساله توان تحمل نزاع واقعی ندارد.