تفسیر قرآن کریم (1403-1404) - جلسه 15
تفسیر آیات 80 تا 82
از سوره بقره: و قالوا لن تمسنا النار ایاما معدودة...
خودشیفتگی یهود - نارسیسم - قرآن حدود 315 بار از تاثیر عمل صالح در کنار اعتقاد صحیح در نجات انسان یاد می کند.
مسلمات دین را باید پایه سایر معارف دین قرار داد.
در همین فقره نیز از عمل صالح در صلاح و عمل طالح در زیان انسان و خلود در نار یاد می کند.
روایات و اسناد محبت و ولایت اهل بیت - البته مساله حبّ در روایات فقط شیعه نیامده است.
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 67
کلام شیخ انصاری راجع به مبنای دو قول اجزا و عدم در فقه
کلام شیخ انصاری در اصول (مطارح الانظار صص 20-37)
کلام مرحوم حکیم در مستمسک العروه ذیل مساله 53.
وجوه عدم اعاده:
1. امتثال امر ظاهری مقتضی اجزا است
2. به دلیل اجماع مستند می کنند
3. اگر چنین نباشد وثوق به فتاوا از بین می رود
4. وجود سیره برای اجزا
5. مقتضای نفی عسر و حرج
6. ادله جواز عدول نسبت به وقایع آینده دلالت دارد نه گذشته
7. استصحاب اعتبار احکام ظاهری نسبت به گذشته
نقد وجوه توسط محقق حکیم مگر وجه هفتم
اقتضای تحقیق و بیان رأی مختار
تفسیر قرآن کریم (1403-1404) - جلسه 11
شرح آیه 65 از سوره بقره: فقلنا لهم کونوا قردة خاسئین
ملاحظه همزمان آیات 60 سوره مائده و 66 سوره اعراف
سرنوشت عبرت آموز افضل اقوام عالم! (سوره بقره آیات 47 و 122 انی فضّلتکم علی العالمین)
مسخ ملکی و ملکوتی در اصل هر دو می تواند مراد باشد.
امتناع ذاتی و عقلی ندارد البته نادر است.
ظاهر نصوص و قرآن مسخ فیزیکی است به علاوه روایات - کلام شیخ محمد عبده در تفسیر المنار، تفسیر مادی و طبیعی آیه است با تمسک به برخی روایات یا تاریخ خودشان - مهم مسخ ذات در همین دنیا است.
عمل - عادت - ملکه - ذات و هوهو