مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 62
رد وجه چهارم( منافات با حرج یا منافات با سهولت و سماحت): مدار حرج و ضرر شخصی است نه نوعی و حرج و ضرر شخص گاه هست و گاه نیست - کلی نیست.
وجه رد این که اگر این دو عنوان و امثال آن حکمت جعل یا عدم جعل حکم باشد قهرا باید نوعی دیده شود مثل مشقت در سواک و جعل حدید نجسا اما اگر موضوع برای رفع حکم مکشوف موجود باشد معیار شخصی است و در این جا از قبیل دوم است نه اول.
نقول: این رفتار نقض می شود به رفتار برخی مانند شیخ انصاری که حق شفعه و خیار غبن را به لاضرر می دانند.
با این که بین نفی حق شفعه و خیار غبن با ضرر عام و خاص من وجه است.
چه اشکال دارد قائل به اجزاء بگوید: عدم اجزاء نوعاً موجب زحمت است و حرج.
لکن قد یقال: اجزاء و عدم اجزاء که مجعول نیست تا گفته شود با لاحرج عدم اجزا نفی می شود بلکه مجعول آن حکمی است که تا کنون مجعول بوده و الان معلوم شده است. در این جا در امتداد حکم واقعی می خواهد بیاید که باید مشخص باشد نه قبل از آمدن حکم.
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 74
نقل سه نظر نسبت به تقسیم اخیر مقدمه واجب
کلام محقق خراسانی در انکار 2 قسم از سه قسم
نقد آن از سوی محاضرات و نقد نقد آن -
پاسخ به پرسش های درسی (1402-1403) - جلسه 9
پاسخ به پرسش های درسی 1402-1403
فقه و اصول تا 18 آذرماه 1402
فقه جلسه چهل و هشتم
اصول جلسه سی و هشتم
تفسیر قرآن کریم (1403-1404) - جلسه 19
تفسیر آیات 87 الی 102 سوره بقره
1. ایدناه بروح القدس آیه 87
روح القدس چیست؟ 2 روح القدس یکی خاص پیامبر و ائمه و الان کنار امام زمان و دیگری عام برای همه انبیاء - وجود
2. بیاناتی در مورد روح القدس - خطبه 18 و 201 از نهج البلاغه راجع به تبعیض در اخذ به دین
3. بیاناتی راجع به قلب - وقالوا قلوبنا غلف (آیه 88)
اشکالی ناوارد بر صنع قرآن - با دو جواب مرکز ادراکات: عقل ؟ مغز؟ روح به قلب؟