header

مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 67

مقصد اول اصول فقه (1403-1404)

کلام شیخ انصاری راجع به مبنای دو قول اجزا و عدم در فقه
کلام شیخ انصاری در اصول (مطارح الانظار صص 20-37)
کلام مرحوم حکیم در مستمسک العروه ذیل مساله 53.
وجوه عدم اعاده:
1. امتثال امر ظاهری مقتضی اجزا است
2. به دلیل اجماع مستند می کنند
3. اگر چنین نباشد وثوق به فتاوا از بین می رود
4. وجود سیره برای اجزا
5. مقتضای نفی عسر و حرج
6. ادله جواز عدول نسبت به وقایع آینده دلالت دارد نه گذشته
7. استصحاب اعتبار احکام ظاهری نسبت به گذشته
نقد وجوه توسط محقق حکیم مگر وجه هفتم
اقتضای تحقیق و بیان رأی مختار

تفسیر قرآن کریم (1403-1404) - جلسه 12

تفسیر قرآن کریم (1403-1404)

تفسیر آیه 65 از سوره مبارکه بقره
وجه تغییر صورت بنی اسرائیل از صورت انسانی به بوزینه و خوک
داستان گاو بنی اسرائیل و نکات آن
نباید به بهانه این داستان و آیاتی مانند: لاتسألوا عن أشیاء ان تبدلکم تسؤکم سوال از وظیفه و مسائل فقهی را کوبید.
سوال وظیفه است و پاسخ وظیفه‌ای دیگر.
و ان منها لها یهبط من خشیة الله (74)
وجود شعور در حیوانات و نباتات و...
دلالت قرآن و روایات بر وجود شعور در جمادات

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 59

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404)

ادامه نقل تعلیقات وارد بر مساله 34 - نقد اخذ به احوط قولین به عنوان تقلید - حاشیه محقق حکیم در تفاوت بین تقلید ابتدایی و عدول که در اول احتیاط است و در دوم فتوا است؟!
تحقیق و اقتراح: نظر ماتن بیان واقع برای همه مقلّدان است یا نظر خود را بیان می‌کند؟
بیان اقتراح مساله 34
مساله 35: اشتباه در تطبیق و بیان سه صورت - در یک صورت اشکال ندارد.
1. اشکال با توجه به مساله 13 - لزوم توجه به مساله 8

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 71

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404)

شرح تعلیقات وارد بر متن مساله 43 - برخی حواشی:
5. اگر کلی است و مباشر تعیین خود او است.
6. اگر در تعیین حق به مجتهد قابل رجوع کند جایز است.
7. اگر دین معجل یا مؤجل با حلول اجل باشد جایز است. در دین مؤجل غیر حال اگر مباشر قاضی فاقد باشد جایز نیست.
8. در شخصی یا مشخص به طریق شرعی جایز است.
9. اگر به عنوان تقاص باشد با شرائط آن ...