header

فلسفه قواعد فقهیه و قواعد فقهیه - جلسه 4

تقسیم قواعد فقهیه به اعتبار مستند
قاعده فقهی مستند به نص (منصوص یا مصطاد)
مستند به عقل، عقلا و اجماع
تفاوت این قواعد در استنباط
صرف لبی بودن دلیل، مصحح قدر متیقن گیری نیست
امکان سنجی اصطیاد قاعده از نصوص وارد در موارد خرد و دو روش اجتهادی در این باره
فقه اصطیاد و فقه اقتصار
نمونه هایی از دو روش اجتهادی

تفسیر قرآن کریم (1403-1404) - جلسه 14

تفسیر قرآن کریم (1403-1404)

تفسیر آیات 75 الی 79
(افتطمعونی ان یؤمنوا لکم ... و ویل لهم مما یکسبون)
فرق شأن نزول و اسباب نزول - تحریف و اقسام آن - مطالعه اتمیک دین در مقابل نظام حلقوی و هرمی دین از اقسام بارز تحریف است.
دلالت آیه بر پلیدی برخی از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله! و ناصحیح بودن تعدیل همه اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله.
واقعا از سرنوشت علمای یهود بر خود بترسیم در ظهور.

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 92

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404)

اشاره به برخی تعلیقه ها ذیل مساله 50
اقتراح مرتبط با مساله 50
لزوم اهتمام علماء و مراجع برای معرفی مجتهد و اعلم - آسیب ها و ظرفیت های تعیین نهاد مرجعیت.
مساله 51: وضعیت مأذون و وکیل با مرگ مجتهد - وضعیت منصوب با مرگ مجتهد.
توضیحات:
1. فرق اذن و وکالت و نصب
2. مرگ معصوم علیه السلام و وضعیت منصوب از قبل او
3. عروض سایر حالات سالب صلاحیت بر مجتهد غیر از مرگ

مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 64

مقصد اول اصول فقه (1403-1404)

نقد وجه ششم (فهم عقلاء و عرف) بیان کافی ندارد با توجه به طریقیت.
بیان محقق بروجردی نیز عقیم است و ناسازگار با هم مثل...
صورت الحکم با توسعه واقع نمی سازد. هر کجا توسعه است مطابق توسعه و هر کجا ترخیص است ترخیص و الّا عدم الاجزاء محقق می شود.
طرح برخی شبهات مانند: سهولت و سمحه بودن شریعت با حنیفیه - توصیه به اعتدال در این باره - سهولت در تبلیغ - در بیان شریعت - در جعل احکام