مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 81
تعریف واجب مطلق و مشروط بر اساس کفایة الاصول
مشروط بودن نفس وجوب - نتیجه ظاهر خطاب - نظریه یا فرضیه رقیب
مشروط بودن واجب و مطلق بودن و فعلی بودن وجوب
( قید هیات نه ماده - یا قید ماده نه هیات)
نسبت به شیخ انصاری - مخالفت محقق نایینی با این نسبت.
قید ماده: 1. مقرّب یا دلیل آن 2. مبعّد آن، ظاهر خطاب
بر مبنای وضع عام و موضوع له و مستعمل فیه عام مشکلی نیست.
خصوصیت از قبل استعمال - پاسخ های دیگر - تهافت در کلام محقق خراسانی
تفسیر قرآن کریم (1403-1404) - جلسه 16
نقش محبت اهل بیت علیهم السلام در نجات محبّ
در قرآن کریم از مودت آل رسول صلی الله علیه و آله یاد شده است و انتظار پیامبر از امت قلمداد گردیده است.
لکن چیزی مضاعف در ارتباط با موضوع بحث دیده نمی شود.
در سوره شوری آیه 23 و انفال آیه 41 و حشر آیه 7 نیز به برخی اختصاصات اقتصادی دیده می شود.
پس تعدیلی و عدولی از محکمات قرآنی (معیار بودن ایمان و عمل صالح در نجات) مرتبط با این موضوع نشده است.
روایات البته معرکه است و چندین گروه در این رابطه موجود است.
ابتلای محبّ به عدول - دعای عدیله را باید خواند! چه مأثور باشد و چه از منشأت بعض اهل العلم!
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 88
خلاصه مباحث مطرح شده در مورد توجه تکلیف به صبی
1. لزوم تعلم بر صبی حتی لایفوت منه شیء فی وقته.
2. این لزوم با حدیث رفع قلم برداشته نمی شود و الّا مستلزم برخی محذورات است.
3. لزوم تعلم طریقی است و احکام واجب طریقی را دارد.
4. مساله اختصاص به واجبات ندارد در محرمات نیز جاری است البته طریقی است با لوازم خودش.
5. وضعیات در صبی جاری است و حدیث رفع قلم در مورد آن ها جاری نیست.
6. مسائلی مانند حدود و قصاص از فرض لزوم خارج است.
7. در مورد صبی احیانا تعزیر و تادیب وجود دارد.
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 108
ادامه تعلیقات:
کاشف الغطاء: در الاحکام التی تلحق الفعل باعتبار مباشرته معیار تکلیف ولی است و احکامی که به ذات فعل مربوط است معیار تکلیف میت است.
برخی مخالفت ها با متن سید در بحث معیار برای ولی میت:
1. معیار مطلق تکلیف ولی است
2. تفصیل بین وصف ذات فعل و وصف فاعل
3. برخی تفصیلات دیگر
برخی نکات مثل بیان تفاوت وکیل با وصی یا ولی - بحث قصد قربت.
اقتراح در مساله - تفاوت وکیل و عامل از غیر با وصی و مستاجر - بیان حکم ولی