فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 101
جمع بندی از انظار در کل
1. توسعه مطلق اجزا تا حد نظر آقای حکیم و کاشف الغطاء(با نکته مذکور در کلام مرحوم کاشف الغطاء)
استدلال این گروه معلوم است وجه عقلی است که در کلام این دو محقق هست. به علاوه نقض به تفاوت بین مثل معقوده به عقد فارسی و غیر آن.
2. تضییق مطلق مگر تا حد دلیل مثل ما عن العمیدی(جواهر ج 40 ص 99)
3. تفصیل مثل صاحب عروه و جمعی دیگر مثل صاحب جواهر - معیار نظر این گروه چیست؟ واضح است که ایشان فرق می گذارند بین عمل سابق که امتداد در آینده دارد با عمل لاحق. به علاوه وجود سیره می تواند مستند این تفصیل باشد.
مشکلات هر نظر: عدم دلیل بر اول - ضیق و حرج بر دوم و نکات مؤیداتی دیگر - عدم ضابطه در سوم
تفسیر قرآن کریم (1403-1404) - جلسه 18
فتومنون ببعض الکتاب و تکفرون ببعض. سوره بقره آیه 85
اقسام تبعیض:
1. تبعیض در معرفت
2. تبعیض در ایمان
3. تبعیض در عمل شخصی
4. تبعیض در تحقیق دین
مرض مسری و همیشگی
عوامل تبعیض:
1. جهل و عدم فهم جامع دین در نظام حلقوی و هرمی
2. منفعت طلبی و راحت طلبی (گردانندگان سقیفه)
تبعیض آگاهانه و ناآگاهانه. تبعیض خفی و آشکار
3. تعصب و لجاجت
گزارشی از آیات 87 تا 103 لطیفه ای در آیه 102
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 95
2. اقوال سه گانه نسبت به نصب فقیه - افزودن بر تفصیل محقق حکیم - مساله تابع نگاه فقیه به حدود وظایف و اختیارات حاکم شرع است. ملاحظه مصلحت عنصر مهم این باب است. در مساله 68 تتمه ای می آید.
3. نصب فقیه از مصادیق حکم حکومی است و ادله آن ادله نصب نیز هست و حکم حکومی با مرگ حاکم باطل نمی شود.
البته شان هر فقیهی نیست تا تزاحم پیش نیاید بلکه از شئون زعیم است
اقتراح نسبت به مساله 51
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 99
تعلیقه محقق عراقی - نکته مهم آن حکومت مستثنا منه لاتعاد بر اقتضای قاعده بطلان نماز با اخلال به ارکان.
نظر مشهور یا بلاریب فقها و نقد این نسبت - نتیجه این حاشیه نسبت به ارکان غیر از رکوع و دو سجده باید قائل به اجزا شد.
تعلیقه محقق خویی: 1. لا یضر سهو و جهل به صحتش در این صورت اعاده واجب نیست. 2. یضر سهو فقیه 3. تفصیل
کلام در تعیین صغرا برای هر کدام از 2 قسم است.
ساده انگاری مساله.