فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 105
ادامه شرح مساله 54 و مسائل مربوط - ولی در احکام شک و سهو به حجت خود مراجعه کند ولی در اصل وجوب و مقدار آن و کیفیت واجب به حجت میت رجوع می کند.
کلام سید از اشاره به متبرع، مأذون و نایب خالی است. اشاره ای به ماهیت نیابت.
تعلیقه های وارد بر سه متن مورد اشاره
1. برخی گویند وکیل باید به حجت خود مراجعه کند.
2. تفصیل برخی مانند محقق سید تقی قمی (نقد آن)
3. قائلان به احتیاط فتوی یا احتیاط
تفسیر قرآن کریم (1403-1404) - جلسه 11
شرح آیه 65 از سوره بقره: فقلنا لهم کونوا قردة خاسئین
ملاحظه همزمان آیات 60 سوره مائده و 66 سوره اعراف
سرنوشت عبرت آموز افضل اقوام عالم! (سوره بقره آیات 47 و 122 انی فضّلتکم علی العالمین)
مسخ ملکی و ملکوتی در اصل هر دو می تواند مراد باشد.
امتناع ذاتی و عقلی ندارد البته نادر است.
ظاهر نصوص و قرآن مسخ فیزیکی است به علاوه روایات - کلام شیخ محمد عبده در تفسیر المنار، تفسیر مادی و طبیعی آیه است با تمسک به برخی روایات یا تاریخ خودشان - مهم مسخ ذات در همین دنیا است.
عمل - عادت - ملکه - ذات و هوهو
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 68
اقتراح نسبت به مسائل 40 و 41 و 45
مساله 42:اذا قلّد مجتهدا ثم شک فی انه جامع للشرائط ام لا؟ وجب علیه الفحص
1. صاحب عروه نظر به شک ساری دارد نه استصحاب - حکم استصحاب در مساله 39 بیان گردید.
2. صاحب عروه نظر به تقلید دارد متعرض حکم اعمال گذشته نیست.
آن را در گذشته و در مساله 45 ذکر می کند.
اقتراح: مساله مطابق قاعده است و نیازمند تبدیل و تغییر نیست. البته باید به نکته ای توجه نمود و آن این است که...
پاسخ به پرسش های درسی (1402-1403) - جلسه 8
پاسخ به پرسش های درسی 1402-1403
فقه و اصول تا 4 آذرماه 1402
فقه جلسه سی و چهارم
اصول جلسه بیست و هفتم