فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405) - جلسه 54
شیخ انصاری و تعیین حدود اصول دین یعنی آن چه معرفت به آن لازم است:
1. در معرفت رب: تصدیق به وجود واجب صفات ثبوتی راجع به علم و قدرت نفی صفات راجع حاجت و حدوث. لایصدر منه القبیح فعلا او ترکا
مراد از معرفت: رکوز در اعتقاد مکلف و لو نتواند تخصصی بیان کند.
2. در معرفت نبی: معرفت شخص با نسب معروف او و تصدیق به نبوت و صدق او
اعتقاد به عصمت از اول عمر تا آخر لازم نیست - بله بقیه امور مربوط به وی واجب است.استدلال بر متمکن
3. در معرفت ائمه علیهم السلام: معرفت به نسب و تصدیق به هادی بودن آن ها و وجوب انقیاد از ایشان.
در عصمت ایشان دو وجه است.
4. در تصدیق بما جاء به النبی صلی الله علیه و آله: تصدیق به متواترات از احوال مبدأ و معاد مانند: عذاب و سوال در قبر و معاد جسمانی و حساب و صراط و میزان و جنت و نار اجمالا.
البته قدر مسلم معرفت اعتقاد به معاد جسمانی و بقیه مسلم نیست.
لکن یمکن ان یقال: عدم انکار کافی است نه وجوب اعتقاد.
نقد کلام شیخ انصاری در مقام و بیان برخی نکات افزون
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405) - جلسه 55
بیان مقتضای تحقیق در مساله تقلید و غیر علم در اصول دین
1. تمسک به اجماع باطل است با منع صغرا و کبرای آن معتمد نصوص و ادراک عقل است و ضروریات ظاهره است در نصوص نیز باید قدر متیقن گرفت - واقعیات خارجه را نیز باید در نظر گرفت.
2. معیار علم و ایمان و معرفت بود که اقرار و شهادت حاصل آن باشد ولی ظن و تقلید و نحوهما نبود، چنان که قدرت داشتن بر استدلال نیز نبود.
3. تقلید مفید ظن است کلیت ندارد.
تقلید برای عوام کثیرا ما علم و قرار می آورد در این صورت کافی است البته نه بما هو تقلید بلکه بما هو علم.
4. معارف دین غیر احکام 2 قسم است.
اصول و دعائم دین - سایر معارف که ایمان اجمالی به آن ها لازم است. مثل... توصیه به احتیاط و حزم نسبت به خود و دیگران (گلایه از برخی رفتارها) البته گفتگو و تفکر در غیر حوزه ممنوعه اشکال ندارد
5. مواردی روشن نیست. می توان به قدر متیقن اکتفاء کرد.
پاسخ به پرسش های درسی (1404-1405) - جلسه 9
درس خارج فقه
درس خارج اصول
درس خارج تفسیر
و ...
تفسیر قرآن کریم - سوره مبارکه بقره (1404-1405) - جلسه 11
تفسیر آیه 119: انا ارسلناک بالحق بشیرا و نذیرا و لا تسال عن اصحاب الجحیم.
دو پیام در آیه:
1. آوردن بشیر و نذیر کنار هم به دو ترتیب در اکثر موارد همین ترتیب و گاه ترتیب بر عکس مثل سوره 188 اعراف
17 مورد تقدم بشیرا بر نذیرا و یک مورد بر عکس
سه پیام آیه:
1. مدیریت تربیت و جمع بین رحمت و شدت
2. مدیریت تبلیغ و جمع بین اشفاق و هدایت
3. ارائة الطریق نه ایصال الی المطلوب
آیه 120: و لن ترضی عنک الیهود و لا النصاری حتی تتبع ملتهم قل ان الله هو الهوی و لئن اتبعت اهوائهم
بعد الذی جائک من العلم ملک من الله من ولی و لا نصیر