header

تفسیر قرآن کریم - سوره مبارکه بقره (1404-1405) - جلسه 10

تفسیر قرآن کریم - سوره مبارکه بقره (1404-1405)

تفسیر آیه 118 سوره بقره: و قال الذین لایعلمون ...
نکات آیه:
1. وجه تعبیر به لایعلمون چون به علمشان عمل نمی کردند یا چون به یقین نرسیده بودند
2. تشابهت قلوبهم دلالت دارد بر الکفر ملة واحدة
3. او تاتینا آیه: یا آیات الاهی را به هیچ می انگاشتند یا بر نزول آن فقط بر پیامبر اعتراض داشتند.
4. سیر سیل بهانه جویی ها. تتبعی در این باره در قرآن کریم (هفت نوع بهانه)
دلالت قرآن بر اوج سقوط انسان حتی اگر به همه بهانه ها جامه عمل پوشانیده می شد!

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405) - جلسه 52

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405)

شرح استعمال ماده ظن و رجاء نسبت به قیامت - نفس سوال معلوم می کند که استعمال ماده ظن در معنای علم و یقین متعارف بین مردم نبوده است. جواب امام علیه السلام
استعمال لفظ از طرف منافقین به معنای شک است - تقسیم آخر حدیث ظن مربوط به آخرت و ظن مربوط به دنیا
اخبار یا انشاء؟ تنصیص اهل لغت یقین عِیان و یقین تدبر - یقین عیان را شک نگویند.
عدم کفایت ظن در امر آخرت چه از اصول دین باشد و چه نباشد.
روایات: روایت محمد بن سالم

مقصد اول اصول فقه (1404-1405) - جلسه 41

مقصد اول اصول فقه (1404-1405)

ضد خاص - ابتنای اقتضاء در ضد خاص بر قول به اقتضاء در ضد عام و چون در ضد عام قائل به عدم شدیم در ضد خاص نیز قائل به عدم می شویم.
با ین همه قائلان به اقتضاء در ضد عام قائل به آن شده اند در ضد خاص از دو راه - حصر یا عدم حصر در این دو راه.
مسلک مقدمیت:
1. ترک احد الضدین (ترک نماز) مقدمه تحقق ضد آخر.
2. وقتی ضدی واجب شد مقدمات آن - از جمله ترک ضد آخر- واجب می شود.
3. وقتی ترک ضد واجب شد ترک آن ترک حرام می شود (ترک ترک صلات حرام می شود چون امر به شیء مقتضی نهی از ضد عام است)
4. معنای حرمت ترک ترک چیزی جز حرمت فعل نیست چون نفی نفی اثبات است.
اشکالات این بیان:
1. متوقف بر قول به حرمت ضد عام
2. متوقف بر قول به وجوب مقدمه
3. مقدمیت ادعا شده صحیح نیست

مقصد اول اصول فقه (1404-1405) - جلسه 44

مقصد اول اصول فقه (1404-1405)

مسلک تلازم و استلزام - بیان مسلک تلازم
1. کل ضد(ازاله) متلازم مع عدم ضده(ترک صلاة)
2. امر به شیء(ترک نماز) مقتضی نهی از ضد عام(نماز) است.
بیان مسلک استلزام:
1. اتیان ضد واجب(اتیان صلاة) مستلزم ترک واجب(ترک ازاله) است.
2. ترک ماموربه حرام است.( به حکم اقتضاء امر به شیء ...)
3. ما تستلزم منه الحرمة حرام
تفاوت این دو مسلک و وجه تسمیه اول به تلازم و دوم به استلزام.
1. ترکیز در اول بر نفس عنوان واجب است و در دوم بر ضد واجب
2. در اول نفس دو عنوان (ازاله و ترک صلاة) تلازم دارد و در دوم بر اتیان ضد واجب و ترک واجب است که بینهما استلزام.