header

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405) - جلسه 56

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405)

4. اعتقاد اجمالی به غیر اصول دین - ولو بدون تصور- کافی است - انتقاد از برخی رفتار برخی که به تعیّن خاصی باور دارند و دست به تفسیق و تکفیر می زنند.
البته لزوم اقرار و ... منافاتی با مطلوبیت بحث در حوزه غیر ممنوعه ندارد. اما نباید به حوزه ممنوعه وارد شد.
5. از ادله به پیش از اصل این دعائم هدایت نمی شویم.
و بقیه تابع برهان اقامه شده است.

مقصد اول اصول فقه (1404-1405) - جلسه 45

مقصد اول اصول فقه (1404-1405)

درس اخلاق - امام صادق علیه السلام فی ما وعظ الله عز و جل: یا عیسی! انظر فی عملک نظر العبد المذنب الخاطئ و لا تنظر فی عمل غیرک نظر الرب و کن فیها زاهدا و لاترغب فیها فتعطب. بحار الانوار298/14
1. موقعیت حدیث از جهت قائل - مخاطب - ناقل
2. سه فرمان به جناب عیسی و هر کدام با عالمی از معنا و اثر!
3. تطبیقات و مفردات: رب مشکل پسند است بما هو رب - تعبیر خاطی و مذنب خیلی بار دارد.
ادامه درس:
استدلال برای مقدمه اول: (کل ضد متلازم مع عدم ضده الآخر)
وجود ضد ممنوع است در موضوعی که ضد آخر موجود است پس باید عدم آن محقق می شود تا ارتفاع نقیضین پیش نیاید.
صدق ذاتی (هو هو ) بین وجود و عدم نیست (بین ازاله و ترک صلاة پس صدق عرفی - تلازم در صدق است.
اشکال بر این استدلال: سالبه محصله - موجبه معدولة المحمول - موجبه سالبة المحمول
نقیض یصدق علیه السواد فقط اولی است چون نباید واسطه بخورد و نباید امر وجودی شود قهرا عدم نمی تواند متلازم وجود شود.

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405) - جلسه 57

فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1404-1405)

5. هر چه قرار بر آن است اعتقاد لازم است مانند: اصل توحید و ... و الّا فلا شریعت تدریجی معرفت هم تدریجی روایت سالم بن محمد
6. وجود واسط بین کافر و مومن (مسلمان) و آثار آن
7. تکلیف بیش از قدرت نیست و هر چه گفته می شود مقید به قدرت است.
8. ایمان ذات تشکیک - ایمان و اطمینان بالتدبر و بالعیان
9. ثبوت لاتقلید در اصول دین ولی اگر علم آورد کافی است.
تنبیه هام: با ختم بحث از مساله 67 و متعلق آن باز هم جای گفتگو لاقی است.

فلسفه قواعد فقهیه (1404-1405) - جلسه 10

سنجه اثباتی وحدت یا تعدد در قاعده و در عناوین موضوعات و در القای یک عنوان و اخذ به عنوان دیگر
1. اصل بر موضوعیت داشتن و تعدد است لکن این اصل مورد نقض بسیار است از این جهت فقیه باید در هر مورد ادله را ببیند
2. سنجه ها
الف) وجود حجت بر وحدت یا ارجاع چنانکه روایات اصول دیات دلالت میکند بر پایه بودن عنوان ابل در دیات و وجود روایاتی در پایه بودن لهو و لعب و باطل در غنا و پایه بودن خروج از بلد در حد ترخص
ب) ...