خارج فقه القضا (1400-1401)
جلسه 37- در تاریخ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
چکیده نکات
پاسخ به دو پرسش
معنای اقتضا و گسست آن از علت تامه
روایت مورد استشهاد قائلان به عدم جواز عمل قاضی به علم خودش، چنین دلالتی ندارد
توضیح عدم دلالت
مقصود پیامبر از روایت إنما اقضی بینکم ...
نتیجه : ادله قائلان به عدم اعتبار علم قاضی چنین دلالتی ندارد مخصوصا اگر علم برخاسته از مستندات بیّن باشد.
دلیل تفصیل به جواز در حق الله و عدم در حق الناس.
دلیل بخش اثبات مدّعا همان ادله جواز عمل به علم است. دلیل بخش نفی مدّعا وجود روایات گذشتهی مورد استناد قائلان به منع است. نقد دلیل تفصیل.
تفصیل به جواز در حق الناس و عدم جواز در حق الله
دلیل بخش اثبات مدّعا معلوم شد
اما دلیل بخش نفی
- حصر اضافی
- حصر حقیقی
- علم قاضی
- دلیل منع
- حق الله و حق الناس
- سیستم قضایی اسلام
- انما اقضی بینکم
- عدم دلیل بر منع مطلق
- جواز و عدم
- قول به تفصیل
- تفسیر اقتضا
- ضابطه شناخت اقتضا از غیر آن
- اعتبار علم قاضی
- دلیل اقتضایی
- دلیل مانع
- دلیل اقتضاء ناظر بر منع
- تحقیق مطلب
- جلسه افتاء
- ابواب کیفیت حکم
- الحن و واقع
- بینات و قسم
- اقضی بینکم بالبینات و الایمان
- معصوم و موضوعات
- علم حسی و نزدیک به حس
- مستندات روشن
برچسب ها:
چکیده نکات
پاسخ به دو پرسش
معنای اقتضا و گسست آن از علت تامه
روایت مورد استشهاد قائلان به عدم جواز عمل قاضی به علم خودش، چنین دلالتی ندارد
توضیح عدم دلالت
مقصود پیامبر از روایت إنما اقضی بینکم ...
نتیجه : ادله قائلان به عدم اعتبار علم قاضی چنین دلالتی ندارد مخصوصا اگر علم برخاسته از مستندات بیّن باشد.
دلیل تفصیل به جواز در حق الله و عدم در حق الناس.
دلیل بخش اثبات مدّعا همان ادله جواز عمل به علم است. دلیل بخش نفی مدّعا وجود روایات گذشتهی مورد استناد قائلان به منع است. نقد دلیل تفصیل.
تفصیل به جواز در حق الناس و عدم جواز در حق الله
دلیل بخش اثبات مدّعا معلوم شد
اما دلیل بخش نفی
نظر شما